​3F: SAS vil have på alle hylder

SAS vil udnytte bagagemedarbejderne i Københavns Lufthavn mere fleksibelt. Ifølge 3F, så ved SAS dog ikke hvad de skal bruge fleksibiliteten til.

Bagagemedarbejderne i SAS Ground Handling (SGH) har nedlagt arbejdet to gange de seneste måneder. Først den 26. juni og så igen tirsdag i denne uge. Arbejdsnedlæggelserne hænger sammen med de intense forhandlinger om de fremtidige arbejdsvilkår for de 900 bagagemedarbejdere i SGH, som pågår netop nu.

SAS opsagde i juni fem lokalaftaler om konkrete arbejdsvilkår for bagagemedarbejderne med hensyn til blandt andet weekendarbejde og omsorgsdage. Efter flere udskydelser er det nu planen, at de eksisterende lokalaftaler udløber ved udgangen af oktober.

Hos SAS har man flere gange pointeret, at lokalaftalerne ønskes opsagt, fordi man gerne vil have større fleksibilitet og for bedre kunne indrette vagtplaner og bemanding efter hvor mange fly, der er behov for at få ekspederet på forskellige tidspunkter af dagen.

På alle hylder
I den anden lejr har man dog svært ved at se hvad det er SAS skal bruge fleksibiliteten til.

”Det virker som om SAS vil have på alle hylder, men ikke ved hvad de skal bruge det til,” siger formand for 3F i Kastrup, Henrik Bay-Clausen, til CHECK-IN.dk.

Han mener godt, at SAS med de opsagte lokalaftaler kunne have fået den fleksibilitet, de ønsker for at kunne imødekomme den planlagte trafikvækst.

Aflyste flyvninger
Forhandlingerne om de fremtidige arbejdsvilkår foregår mellem SGH’s ledelse og Ekspeditionsarbejdernes Klub, som er bagagemedarbejdernes lokale klub i SGH. 3F sekunderer dog ekspeditionsarbejderne. Og derfor har Henrik Bay-Clausen siddet med ved mange af de møder, som har været afholdt.

”Der er et rigtig dårligt forhandlingsklima. Jeg har aldrig oplevet et så slemt forhandlingsklima i SAS-koncernen nogensinde før,” siger Henrik Bay-Clausen.

Efter flere dage med intensive forhandlinger gik parterne fra hinanden mandag uden en aftale. Og det var formentlig det, bagagemedarbejderne demonstrerede deres utilfredshed med, da nogle af dem nedlagde arbejdet i halvanden time tirsdag eftermiddag. Det betød forsinkede og aflyste SAS-flyvninger.

Skaber usikkerhed
Når lokalaftalerne udløber, træder Industriens Overenskomst i stedet. Det er dog kun en overordnet ramme.

”Overenskomsten er normalt suppleret af lokalaftaler, der passer til forholdene på den enkelte virksomhed,” påpeger Henrik Bay-Clausen.

Forhandlingerne er dog ikke brudt helt sammen. Ledelsen i SGH er nu i gang med at lave en vagtplan for vinterhalvåret ud fra vilkårene i Industriens Overenskomst. Når det udkast er på plads, mødes parterne på ny til forhandlinger.

”Nu afventer vi ledelsens udspil. Og jeg håber og tror på, at parterne finder hinanden,” understreger Henrik Bay-Clausen.

Han peger desuden på, at det generelt skaber usikkerhed blandt medarbejderne, at salget af SAS Ground Handling til Swissport trækker ud.

Ikke ske igen
Hos SAS ønsker man ikke at “forhandle i medierne“.

“Vi tager tingene ved forhandlingsbordet,“ siger SAS’ danske pressechef, Trine Kromann-Mikkelsen, til CHECK-IN.dk.

Hun lægger dog ikke skjul på, at selskabet langt fra er fornøjet med de indtil videre to overenskomststridige arbejdsnedlæggelser.

“Det er helt uacceptabelt med arbejdsnedlæggelser og vi forventer på det bestemteste ikke, at det kommer til at ske igen,“ understreger Trine Kromann-Mikkelsen.