​Medier: AirAsia-kaptajn tog strømmen på styrecomputer

Flere medier rapporterer, at kaptajnen på det AirAsia-fly, der styrtede ned i december, rejste sig for at slukke en vigtig styrecomputer og ikke nåede tilbage til sit sæde før det var for sent.

De indonesiske myndigheder har stadig ikke kommet med officielle udmeldinger omkring årsagen til at et Airbus A320-fly fra AirAsia Indonesia med 168 personer ombord styrtede i havet den 28. december sidste år. Men flere internationale nyhedsbureauer citerer kilder tæt på efterforskningen for, at kaptajnen på flyet umiddelbart inden flyet styrtede ned foretog sig en række ting, der var uden for den normale procedure.

Ifølge Bloomberg News, så oplevede kaptajnen problemer med den såkaldte ”Flight Augmentation Computer” (FAC). Efter at have forsøgt at nulstille computeren rejste kaptajnen fra sit sæde og gik om til et panel bag styrmanden i cockpittet. Her trak kaptajnen i en afbryder for at slukke helt for computeren, skriver Bloomberg News. Imens fløj den franske styrmand flyet.

Meget usædvanligt
Eksperter fortæller til nyhedsbureauet Reuters, at flyet ikke direkte vil ændre kurs hvis Flight Augmentation Computeren bliver slukket. Men det vil fjerne beskyttelsen mod at piloten lader flyet stige eller falde mere end tilladt. Det betyder desuden, at piloterne skal flyve manuelt. Ifølge Reuters, så overrasker beslutningen om helt at slukke for computeren flere eksperter, der følger undersøgelsen af årsagerne til flystyrtet. For normal procedure er at nulstille computeren ved at trykke på en kontakt på panelet i cockpittet over piloternes sæder.

”Du kan nulstille FAC’en, men at slukke for al strøm til den er meget usædvanligt,” siger en anonym Airbus A320-pilot til Reuters og fortsætter:

”Du trækker ikke i afbryderen medmindre det er en absolut nødsituation. Det ved jeg ikke om det var i det her tilfælde. Men det er meget usædvanligt.”

Blev forskrækket
Ifølge nyhedsbureauerne, så begyndte flyet at stige kraftigt lige efter at kaptajnen havde slukket for computeren.

”Det virker som om han (styrmanden, red.) blev overrasket eller forskrækket over dette,” siger en person med kendskab til efterforskningen til Reuters.

Kaptajnen kom tilbage til sit sæde, men var ikke i stand til at gribe ind og få flyet tilbage på ret kurs. Den bratte stigning fik til sidst flyet til at miste opdrift og gå ind i et stall, der fik det til at styrte ned.