Ole Wieth Christensen (Arkivfoto: CPH)

​Tog mere end 11 år inden Ryanair kom

Københavns Lufthavn og Ryanair har talt sammen i mere end 11 år. Det var dog først for få måneder siden at Ryanair besluttede, at gøre noget ved det – og acceptere, at betale det samme som andre luftfartsselskaber.

På et velbesøgt pressemøde onsdag formiddag på Hilton Hotel i Københavns Lufthavn løftede Ryanairs kommercielle direktør, David O’Brien, sløret for, at selskabet fra marts næste år vil flyve fra Københavns Lufthavn og etablere en base med op til fire fly.

Dermed kan Københavns Lufthavns ruteudviklingsafdeling glæde sig over, at et langvarigt forhandlingsforløb er slut og nu udmønter sig i, at Ryanair kommer til Amager og forventer at trække mindst en million ekstra passagerer med sig.

”Vi har været i dialog med Ryanair i mere end 11 år. På et tidspunkt var vi dog nødt til at sige til dem meget klart, at de ikke fik de særlige aftaler hos os, som de ofte får i små lufthavne. Og derfor var der ingen grund til at spilde hinandens tid. Derfor har det de senere år mest været dem, der har henvendt sig til os,” forklarer Ole Wieth Christensen, chef for ruteudvikling i Københavns Lufthavn.

Som alle andre
Først i juni i år valgte Ryanair at acceptere, at der ikke var særvilkår til dem og indlede realitetsforhandlinger med lufthavnen. Forhandlinger som onsdag førte til annonceringen af baseåbningen til marts næste år.

”De betaler fuldstændig det samme som alle andre luftfartsselskaber og får de opstartsrabatter, som alle andre også vil kunne få,” understreger Ole Wieth Christensen.

Hvis et flyselskab begynder at flyve på en ubetjent rute, så kan de få rabatter på landingsafgifter og lignende i en periode på mellem et og fem år. Ryanair lægger ud med at åbne ruter den 26. marts næste år til London Luton, Milano Bergamo og Warszawa Modlin med henholdsvis to, en og en daglig flyvning på alle ugens dage. De to sidste ruter udløser opstartsrabatter, da ingen andre selskaber i dag flyver til lufthavnene fra København. I næste uge starter easyJet med at flyve til London Luton.

Allerede om et år er det Ryanairs plan at tilføje yderligere 10 ruter. Ved opstarten baserer Ryanair ét Boeing 737-800 fly i Københavns Lufthavn. I løbet af sommersæsonen stiger det til fire fly.

Et stærkt brand
Ole Wieth Christensen er overbevist om, at Ryanair vil blive en gevinst for lufthavnen såvel som København som turistby.

”Vi er glade for at de kommer, for de vil generere flere passagerer og dermed flere turister til København. For særligt i lavprissegmentet ser vi, at der kommer flere folk fra Sydeuropa på ferie i København, når der kommer et selskab med et stærkt ”brand” i ryggen,” påpeger Ole Wieth Christensen.

Så når italienere, polakker og englændere fremover surfer ind på Ryanairs hjemmeside for eksempelvis at finde gode tilbud på en forlænget weekendrejse til en europæisk storby, så vil København poppe op ved siden af Paris og lignende.

Tom terminal
Ryanair vil benytte Københavns Lufthavns særlige lavprisfinger, CPH GO, som i dag kun benyttes af easyJet og Transavia.

“I Ryanair kan vi ikke lide komplicerede terminaler med jetbroer ud til flyene. Vi kommer derfor til at bruge GO, der jo alligevel er tom det meste af tiden,“ siger Ryanairs kommcercielle direktør, David O’Brien.

Det er endnu ikke afgjort hvilket handlingselskab, der skal håndtere Ryanairs passagerer og deres bagage. Selskabet er i forhandlinger med alle de tre handlingselskaber, som er tilstede i Københavns Lufthavn i dag. Det lille Copenhagen Flight Services tager sig af easyJet og Transavias fly i dag.