London Southend Airport

12 nye ruter fra London-lufthavn

Flybe åbner næste år 12 nye ruter fra en af Londons mindste lufthavne.

Mens politikerne fortsat diskuterer en udbygning af London Heathrow-lufthavnen med en tredje landingsbane, så er der fuld fart på ekspansionen i nogle af de mindre London-lufthavne.

Som CHECK-IN.dk kunne fortælle tirsdag, så planlægger London Stansted at bruge over 1,1 mia. kroner på en helt ny ankomstterminal, der skal gøre lufthavnen i stand til at modtage op mod 35 mio. passagerer om året i 2022.

Stansted er dog ikke alene om at drage nytte af fodslæberiet med hensyn til at få vedtaget og anlagt den tredje bane i Europas suverænt største og travleste lufthavn.

Også i den lille Southend-lufthavn sydøst for London drager man nytte af at især Heathrow, Gatwick og Luton er travle lufthavne med begrænset ledig kapacitet. Således har det britiske regionalflyselskab Stobart Air annonceret, at de til maj næste år åbner 12 nye ruter fra London Southend med tilsammen 38 returflyvninger.

Nemmere at komme til
Ruterne vil blive opereret på vegne af Flybe på samme måde, som det er tilfældet med Stobart Air’s tre eksisterende Southend-ruter til Caen og Rennes i Frankrig og Groningen i Holland.

De 12 nye ruter vil blive åbnet løbende fra den 1. til den 27. maj og gå til Lyon St. Exupéry, Milan Malpensa, Budapest, Køln/Bonn, Venedig Marco Polo, Prag, Reus, Wien, Dubrovnik, Figari, Perpignan og Zadar.

Ruterne skal betjenes med to Embraer EMB-175 regionale jetfly, der skal supplere det ATR72-fly, som Stobart Air anvender på sine eksisterende Southend-ruter.

Southends placering gør det ofte nemmere for folk i det østlige London at komme til Southend end til de andre London-lufthavne sydvest og nordvest for London. Især for fritidsrejsende er det attraktivt at kunne køre til den lille Southend-lufthavn i stedet for at skulle med dyre ekspresstog eller shuttle-busser til de andre lufthavne.

Stobart Air er en del af logistikkoncernen Stobart Group, der også ejer Southend-lufthavnen.

 

 

Relaterede artikler:

CityJet åbner base i London-lufthavn

London-lufthavn truet af lukning

Southend vil have rute til København

x

Læs Også

13 dramatiske Cimber Sterling-døgn

Der blev ikke sovet mange timer i de 13 døgn advokaterne kæmpede med konsekvenserne af Cimber Sterlings konkurs den 3. maj 2012.

Stobart Air tæt på SAS-kontrakt

Irske Stobart Air ventes i løbet af et par uger at kunne indgå aftale med SAS om at overtage regionale flyvninger med ATR-fly fra en base i Københavns Lufthavn.

Wetleasing sparer årligt SAS for 400 mio. kroner

Outsourcing af regionale flyvninger til Cimber, CityJet, Flybe og Jet Time har i det seneste regnskabsår sparet SAS for 400 mio. kroner.

DAT vil byde på ATR-flyvninger for SAS

Danish Air Transport er klar til at byde på produktion af regionale flyvninger for SAS, hvis selskabet bliver inviteret med til den kommende budrunde.

Flybe i flyverskjul om SAS-flyvninger

Flybe har opretholdt tavshed i tre uger omkring selskabets interesse for at udvide antallet af flyvninger for SAS.

CityJet afbryder købsforhandlinger

Forhandlingerne mellem irske CityJet og Stobart Group om købet af Stobart Air er gået i vasken. Dermed aflyses en handel til 600 mio. kroner.