Foto: Midtjyllands Lufthavn.

160 buspassagerer forhindrer busrute til lufthavn

Midtrafik vil ikke lade bussen fra Viborg til Herning køre via Midtjyllands Lufthavn, da 160 buspassagerer hver dag vil få ni minutter længere transporttid.

Ni midt- og vestjyske ejerkommuner driver i dag Midtjyllands Lufthavn, der har indenrigsruten til København som sit vigtigste aktiv suppleret af charterflyvninger til to græske destinationer i højsæsonen.

Men lufthavnen har længe været utilfreds med tilgængeligheden, da der ikke er offentlig transport til lufthavnen fra det relativt store geografiske område, som lufthavnen betjener. Ejerkommunerne er i dag Herning, Holstebro, Ikast-Brande, Lemvig, Ringkøbing-Skjern, Silkeborg, Skive, Struer og Viborg Kommune, og der er ingen bustransport til lufthavnen fra nogle af byerne i de pågældende kommuner.

Derimod koster en lufthavnstaxa eksempelvis 300 kroner fra Silkeborg, 450 kroner fra Holstebro og 775 kroner fra Lemvig.

Vil ikke omlægge rute
Midtjyllands Lufthavn har længe forsøgt at overbevist trafikselskabet Midttrafik om, at man bør omlægge busrute 53, der kører mellem Viborg og Herning via Karup by, til at slå et smut omkring lufthavnen, så der kan sikres busbetjening fra to af de vigtigste byer omkring lufthavnen. Men Midttrafik oplyste ved seneste høring i begyndelsen af 2017, at det ville betyde, at omkring 160 daglige kunder på ruten ville få en øget køretid på ni minutter per tur, mens 40 kunder om dagen skulle henvises til et andet stoppested.

Herudover har COWI i en tidligere rapport anslået, at det kun er omkring 10 procent af flykunderne, der er potentielle buskunder. I forhold til passagertallene for 2016 svarer det til omkring 15.000 rejsende på årsbasis.

“Midttrafik vurderer derfor at en eventuel tilgang af kunder fra Midtjyllands Lufthavn ikke vil opveje tabet af en del af de nuværende 200 kunder, der vil blive påvirket af ændringen,” hedder det i forklaringen fra Midttrafik.

Vigtigt med offentlig transport
Den forklaring er lufthavnschef Frans Bjørn Thygesen fra Midtjyllands Lufthavn ikke enig i.

“Det er ikke rimeligt, at 160 daglige kunder skal forhindre, at lufthavnen får en busrute, så lufthavnen for regionen kan udvikle sig. Jeg tror ikke, at tallene holder stik. Midttrafik får det til at lyde som om, at folk pendler mellem Viborg og Herning. Hovedparten står af og på undervejs, og som jeg vurderer det, går det nogenlunde op med fordele og ulemper,” siger Frans Bjørn Thygesen til CHECK-IN.dk.

Lufthavnschefen peger også på, at en ruteomlægning kan gøres mere praktisk og anderledes en de forudsætninger, som Midttrafik har medtaget.

“Det er vigtigt for lufthavnen, at der er offentlig transport til og fra lufthavnen, og der er et større potentiale, end man egentlig regner med,” mener Frans Bjørn-Thygesen.

Ifølge lufthavnschefen bygger den nye nationale luftfartsstrategi på, at man skal gøre mere for udenlandske rejsende, der eksempelvis kommer ind i landet via Københavns Lufthavn. I Midtjyllands Lufthavn vil man derfor have svært ved at tage imod dem, hvis man blot kan flyve til en lufthavn i Midtjylland uden at kunne komme videre derfra.

“De fleste har en forventning om, at der er kollektiv trafik til lufthavnen,” fastslår chefen for den midtjyske lufthavn.

Billig teletaxa
I Midtjyllands Lufthavn er man dog glade for den såkaldte teletaxa-ordning, hvor kommunerne i Holstebro og Viborg giver økonomisk støtte til transport med private vognmænd til og fra lufthavnen. En teletaxa fra Holstebro til Midtjyllands Lufthavn koster således kun 50 kroner, mens turen fra Viborg kan gøres for 40 kroner.

“Teletaxa er alletiders for pendlerne, men alle andre kan ikke finde ud af, at man skal ringe en time før og bestille transporten,” siger Frans Bjørn-Thygesen.

 

Relaterede artikler:

Flere charterflyvninger fra Midtjylland

Fortsat fremgang i Midtjylland

DAT øger med 25 procent i Midtjyllands Lufthavn

Rejseplanen A/S er positiv over for indenrigsfly

Optimisme forud for midtjysk charterdebut

x

Læs Også

Forsinket WiFi i SAS-fly

SAS har tidligere stillet i udsigt, at udrulningen af WiFi ombord på selskabets mellemdistancefly ville starte i dette efterår, men kunderne må vente lidt endnu.

SAS lukker City Lounges

Der kommer ikke flere City Lounges hos SAS. Flyselskabet afslutter samarbejdet med No 18 Office and Lounge ved udgangen af oktober.

SAS opruster på Berlin-ruter

I kølvandet på airberlins kollaps indsætter SAS i vintertrafikprogrammet op imod 200 ekstra afgange på Berlin-ruterne fra København og Stockholm.

Endnu et stort underskud hos CityJet

Irske CityJet kom ud af regnskabsåret 2016 med et underskud på 225 mio. kroner efter store omkostninger til etablering i Skandinavien som operatør for SAS.

SAS-gave til Aarhus var ikke helt ny

SAS-direktør Lars Sandahl Sørensen lovede Aarhus-borgmesteren, at aarhusianerne ikke skulle betale ekstra for at rejse med SAS ud i verden. Det skulle man heller ikke i forvejen.

CPH: Lovændring vil være ekspropriation

Hvis reguleringen af Københavns Lufthavn ændres, vil der være tale om ekspropriation og at kommercielle beslutninger lægges i hænderne på embedsmænd, mener CPH.