Air France og Singapore Airlines i forhandlinger

Air France og Singapore Airlines er igang med at afsøge mulighederne for et samarbejde, der vil stille dem stærkere overfor de mellemøstselskaber, som Air France i et tilfælde allerede samarbejder med.

Air France har ifølge franske medier indledt forhandlinger med Singapore Airlines om at indgå et samarbejde mellem de to selskaber for at stå stærkere overfor de tre fremadstormende mellemøstselskaber Emirates, Qatar Airways og Etihad. Med deres voldsomme vækst på især de interkontinentale ruter, har de tre selskaber vendt op og ned på den globale luftfartsindustri. Især på ruterne mellem Europa og Asien.

Hvis samarbejdsaftalen bliver en realitet, vil det være udtryk for, at Air France vælger at satse på to heste i det igangværende spil om hvorvidt man som europæisk eller asiatisk flyselskab skal kaste sig i armene på et eller flere af de tre mellemøstselskaber. Eller om man skal bekrige dem med arme og ben. Air France-KLM koncernen har nemlig allerede etableret et omfattende samarbejde med Etihad og airberlin, som Etihad ejer knap 30 procent af.

Den pragmatiske midtervej
Europæiske og asiatiske flyselskaber har de senere år valgt forskellige måder at håndtere den øgede konkurrence fra de tre selskaber med base i stenrige oliestater langs Den Persiske Golf på. Nogle har valgt at samarbejde med selskaberne. Det gælder blandt andet for IAG-gruppen, der blandt andet tæller British Airways og Iberia. Qatar Airways blev således i 2013 medlem af oneworld-alliancen, hvor British Airways og Iberia også er medlemmer.

Andre vælger den stik modsatte grøft. Det gælder blandt andet for Lufthansa, hvis skiftende topchefer gennem årene jævnligt har skældt ud på især Emirates.

Og endelig er der den tredje vej. Den pragmatiske midtervej, hvor man både samarbejder med et eller af de tre selskaber – og samtidig knytter tættere bånd til et af de selskaber, der ligesom en selv mærker konkurrencen ekstra meget. Og det er den vej Air France nu er på vej nedad, hvis man skal tro skriverier i franske medier.

Kun på specifikke ruter
I første omgang kan samarbejdsaftalen komme til at indbefatte codeshare-aftaler på selskabernes respektive flyvninger mellem Paris Charles de Gaulle-lufthavnen og Singapore Changi-lufthavnen, med mulighed for at udvide det med codeshare-rutenumre på flyvninger fra Sinagpore og Paris ud i Asien og Europa.

Air France og Singapore Airlines er medlem af hver deres alliance, i det Air France hører til Skyteam og Singapore Airlines er med i Star Alliance sammen med blandt andre SAS og Lufthansa. Og netop i Star Alliance er man normalt ikke særlig begejstret for at medlemsselskaberne samarbejder med selskaber fra andre alliancer. I så fald må det kun være på specifikke ruter, hvorpå ingen andre Star Alliance-selskaber flyver. Det ville for eksempel være tilfældet på ruten mellem Paris og Singapore, men ikke på en rute som Paris – København, som SAS også flyver på.