Siden august måned sidste år har SAS fløjet seks gange om ugen mellem Stavanger og Houston med et all-Business Boeing 737-fly. Der har i gennemsnit været 20 passagerer om bord på 392 gennemførte flyvninger.
Olieruten fra Stavanger til Houston kom godt fra start, da SAS under stor festivitas sende de første rejsende afsted den 20. august sidste år.
Et indlejet Boeing 737-700 fly fra schweiziske PrivatAir er lejet i en treårig periode i SAS-bemaling og med en indretning, der svarer til det nye kabinekoncept på langdistanceruterne.
Det særlige Boeing 737-fly er indrettet med blot 44 sæder i en all-Business version.
SAS havde på forhånd indikeret, at ruten som udgangspunkt ville være rentabel med en belægning på 40 procent, hvis billetterne vel at mærke blev solgt til de priser, som SAS lagde ud med.
Som det fremgår af nedenstående tabel, har der i gennemsnit været 20 passagerer om bord på hver flyvning, hvilket svarer til en belægning på 45,9 procent.
Men siden december har salget på ruten været svigtende, da oliebranchen er kommet i krise blandt andet på grund af et brat fald i oliepriserne. Derfor er det stadig ikke lykkedes SAS at nå tilbage til de høje belægningstal fra efteråret.
I april måned iværksatte SAS en kampagne for at tiltrække flere passagerer om bord. Det sker gennem store rabatter på billetter med særlige restriktioner samt øget fokus på gruppe- og fritidsrejsesegmentet til ruten.
Udvikling i passagertal Stavanger-Houston (AUG14-APR15)
MÅNED | OPS | UD | HJEM | I ALT | GN.SNIT | PCT. |
AUG14 | 22 | 210 | 204 | 414 | 18,8 | 42,7 % |
SEP14 | 50 | 637 | 553 | 1.190 | 23,8 | 54,1 % |
OKT14 | 54 | 678 | 613 | 1.291 | 23,9 | 54,3 % |
NOV14 | 44 | 534 | 544 | 1.078 | 24,5 | 55,7 % |
DEC14 | 38 | 292 | 339 | 631 | 16,6 | 37.7 % |
JAN15 | 48 | 427 | 390 | 817 | 17,0 | 38,6 % |
FEB15 | 48 | 412 | 407 | 819 | 17,1 | 38,9 % |
MAR15 | 46 | 461 | 455 | 916 | 19,9 | 45,2 % |
APR15 | 42 | 400 | 377 | 777 | 18,5 | 42,9 % |
AUG14-APR15 | 392 | 4.051 | 3.882 | 7.933 | 20,2 | 45,9 % |
Kilde: Houston Airport System / Fly2Houston.com
Fastholder rute trods udfordringer
SAS har ved at placere ruten i Stavanger bundet sig hårdt op på olieindustrien på den norske vestkyst. Oprindeligt spurgte SAS 424 virksomheder i Stavanger-regionen, hvilken ny rute der stod højest på ønskesedlen. Houston kom ind på førstepladsen, da næsten halvdelen af de adspurgte virksomheder havde rejseaktiviteter til den største by i Texas.
Resultatet var heller ikke unaturligt, da 47 procent af de adspurgte virksomheder var beskæftiget inden for olie- og gasindustrien.
Allerede da ruten første gang blev annonceret i april måned sidste år, var der kritik fra A.P. Møller – Mærsk med hovedsæde i København. Shipping- og oliegiganten mente dengang, at ruten ville have en bedre levedygtighed i den danske hovedstadslufthavn.
“Det er godt, at der kommer en ekstra langdistancerute fra Skandinavien. Men det er skuffende, at man ikke syntes, at flyet bare nogle af dagene kunne starte i København. Nu kan vi lige så godt rejse via andre lufthavne,“ sagde A.P. Møller – Mærsk´s globale rejsechef, Mette Christensen, dengang til CHECK-IN.dk.
Trods de salgsmæssige udfordringer holder SAS fast i Houston-ruten med udgangspunkt i Stavanger, men har samtidig indset, at det er nødvendigt at tiltrække andre kundesegmenter, når olieindustrien er svækket i øjeblikket.
“Vi har vurderet, at dette fantastiske Business-produkt er interessant for andre end dem, som er ansat i olieindustrien,“ sagde informationschef Knut Morten Johansen fra SAS i Norge for et par uger siden til CHECK-IN.dk.
Med det ændrede kundefokus på Houston-ruten kan der givetvis være et større potentiale ved flytning af ruten til andre skandinaviske lufthavne, men det har SAS indtil videre afvist.