Air France A350-900. (Grafik: FIXION | Airbus )

28 fly til nyt Air France-lavprisprojekt

Air France har løftet sløret for de aktuelle planer i Boost-lavprisprojektet, der i 2020 skal udgøre 10 procent af den samlede produktion.

På Air France-hovedkontoret i Rue de Paris i Roissy arbejdes der i disse uger med planerne for et nyt lavprisprojekt, der indtil videre går under navnet Boost. Samtidig er Air France ved at være klar til at offentliggøre flere detaljer i projektet, der skal sikre øget konkurrencekraft for det franske flyselskab.

Således kunne Air Frances koncerndirektør for salg og service, Jean-Michel Mathieu, på selskabets nylige investordag præsentere strategien bag produktionsselskabet, der vil starte operationerne i vintertrafikprogrammet 2017/18. Air France ønsker at indtage en offensiv rolle på de ruter, der er udfordret at stor konkurrence, og det skal det nye produktionsselskab med billigere overenskomster og en mere simpel organisationsstruktur bidrage til.

Der startes op med seks Airbus A321-fly i det kommende vintertrafikprogram, og når vi når frem til sommeren 2018 vil der være 11 A321-fly og tre eller fire A340-langdistancefly beskæftiget hos det nye selskab. Herefter er det planen, at der frem imod 2021 skal tilføres mere kapacitet, således at der i sommeren 2021 vil være 28 fly i flåden fordelt på 12 A321-200, seks A320-200 samt 10 A350-900 langdistancefly. De første tre A350´ere skal indfases gradvist fra sommertrafikprogrammet 2019.

Produktet er tilpasset Millenials
På mellemdistanceruterne er der planen, at Airbus-flyene skal benyttes som kapacitet til føderuter til og fra trafikknudepunktet i Charles de Gaulle-lufthavnen, mens langdistanceflyene skal indsættes på tabsgivende Asien-ruter samt nye ruter, de skal konkurrere med de tre store flyselskaber i Mellemøsten.

“Det nye selskab vil gøre det muligt for koncernen at kæmpe med en yderst konkurrencedygtig situation og forfølge sine vækstambitioner,” forklarer Jean-Michel Mathieu.

Det er planen, at flyene opereres af Boost-selskabet og wetleases af Air France, hvor operationerne skal gennemføres med AF-rutenummer.

Ifølge Air France vil enhedsomkostningerne ligge henholdsvis 15 og 18 procent under det nuværende omkostningsniveau på mellemdistance- samt langdistanceruterne. Der sker gennem nye overenskomster, reduceret catering-tilbud, lavere omkostninger på udestationer, begrænset support samt salg af tillægsydelser ombord.

Hos Air France forventer man, at passagererne bliver en god blanding af forretnings- og fritidsrejsende, og flyselskabet afslører, at de såkaldte Millenials er den primære målgruppe. Det er det yngre publikum mellem 18 og 35 år, der udgør den bedst uddannede, mest berejste og mest digitaliserede del af befolkningen.

 

Relaterede artikler:

IAG-selskab vil fortsætte i Norwegians fodspor

Eurowings vil have flere langdistancefly

Begrænsninger for nyt Air France-lavprisflyselskab

Air France-KLM etablerer nyt langdistanceselskab