Københavns Lufthavn. (Foto: CPH)

3F og CPH i strid om bagageanlæg

3F mener, at gammeldags løftegrej i Københavns Lufthavns bagagehal giver de ansatte skulder- og rygskader. Lufthavnen mener derimod, at de ansatte bruger udstyret forkert.

I Københavns Lufthavn er man i gang med at udvide bagagehallen for knap 100 mio. kroner for at lufthavnen på sigt kan håndtere 30 mio. passagerer om året. I 2012 gik 23,3 mio. passagerer gennem lufthavnen. Udvidelsen består primært af en forlængelse af det ni kilometer lange transportbånd med yderligere 2,5 kilometer.

Hos fagforeningen 3F havde man dog også gerne set, at lufthavnen brugte penge på mere moderne løftegrej. Fagforeningen organiserer de ansatte i lufthavnens tre handlingselskaber. Og mens det er de ansatte i handlingselskaberne, der betjener udstyret i bagagehallen, så er det Københavns Lufthavn der ejer det.

Ryk giver skader
Langt det meste håndtering af bagagen er automatiseret. Men når kufferter og tasker skal flyttes fra sorteringsbåndene og over på de bagagevogne, som skal fragte dem ud til flyet, kommer der et menneske ind i billedet. Med særligt grej løftes kufferter fra båndet og over på vognen.

Løftegrejet i Københavns Lufthavn er hydraulisk grej af ældre dato. Det betyder, at det arbejder i ryk. De ryk er ifølge 3F med til at give skulder- og rygskader hos bagagearbejderne.

”I stedet burde lufthavnen anvende nye hydrauliske løftekroge og elkroge. De kører som smurt i olie uden ryk,” forklarer formand for 3F i Kastrup, Henrik Bay-Clausen.

Han peger desuden på, at noget af det nyeste inden for løftegrej er vacuumsug, som blandt andet anvendes i Aalborg Lufthavn.

”Det glæder mig, at Københavns Lufthavn er begyndt at investere i udvidelsen af bagageanlægget. Men jeg vil gerne opfordre dem til også at investere i moderne løftegrej, som kan skåne medarbejdernes rygge og skuldrer,”

Betjenes forkert
Hos Københavns Lufthavn har man dog en helt opfattelse af hvordan tingene ser ud i bagagehallen.

”To ergonomiske eksperter har slået fast, at udstyret fungerer tilfredsstillende og udfylder sin funktion. Når medarbejderne får ryg- og skulderskader er det kun på grund af fejlbetjening af udstyret,” fastslår lufthavnens pressechef, Søren Hedegaard Nielsen.

Det opgraderede og udvidede bagagesystem skal stå klar til det store rykind i den kommende sommer og skal gerne kunne transportere, scanne og sortere 5.000 stykker bagage i timen.