(Foto: Morten Lund Madsen)

Rådvildhed i Glashuset på heden

I Karup Lufthavn leder man med lys og lygte efter løsningen, der vil kunne give flere rejsende uden, at kerneforretningen, indenrigsruten til København, bliver sat under pres.

På første sal i Glashuset, der er navnet på lufthavnsterminalen i Karup, sidder lufthavnschef, Erik Jakobsen. Hver dag kan han se seks fly fra Norwegian rulle ind på for pladsen med rejsende fra København, men han er bekymret, for han mangler rejsende i sin lufthavn, der er budgetteret til at komme ud af 2014 med et underskud på 5 mio. kroner.

Selvom Karup Lufthavn siden november 2013 har kunnet tilbyde de rejsende flere afgange og dermed større fleksibilitet, udebliver fremgangen i passagerstatistikkerne. År til dato har der været en tilbagegang på godt 5 procent sammenlignet med sidste år til trods for en svag vækst i marts på 3,7 procent. Her havde lufthavnen 11.319 rejsende, men fremgangen beror på, at påsken i fjor lå i marts.

Karup Lufthavn er afhængig af, at Norwegian får succes med ruten til København, der er lufthavnens eneste og eksistensgrundlaget for lufthavnen. Det vil kræve opbakning fra både fritidsrejsende og erhvervsrejsende, hvis målet om 180.000 årligt rejsende skal nås, hvormed der kan skabes en bæredygtig økonomi i lufthavnen.

Nye ruter vil klippe livsnerve
Erik Jakobsen, der har været chef for Karup Lufthavn siden 1994, synes til trods for flere løsningsmuligheder at være rådvild omkring, hvad der kan bringe flere rejsende til lufthavnen.

En mulighed for at få flere passagerer vil være at tiltrække andre flyselskaber, som vil åbne nye ruter. I Karup Lufthavn er det dog et område, man arbejder meget varsomt med, fordi man ifølge eget udsagn har set i både Billund og Aalborg, at dette kan gå hårdt ud over indenrigsruten.

”Det er ingen hemmelighed, at vi ikke har intentioner om at lave en masse ruter. En stor del af vores kunder skal til København, og derfor koncentrerer vi os om København,” siger Erik Jakobsen.

Mangler fritidsrejsende
Udfordringen ligger imidlertid i, at Norwegian skal finde et niveau på pris og frekvens, hvor både fritidsrejsende og erhvervsrejsende vil bruge indenrigsruten.

”Sidste år havde Norwegian få afgange og store 148-sæders Boeing 737-fly, hvilket gav mange billige sæder, og det tiltrak de fritidsrejsende. Nu har vi seks afgange med mindre 66-sæders ATR-fly. Det giver god fleksibilitet til de erhvervsrejsende, men også højere priser, fordi der er færre sæder i flyene,” siger Erik Jakobsen og tilføjer:

”Det giver færre fritidsrejsende og udfordringen er nu at vinde de erhvervsrejsende tilbage.”

Produktet er for billigt
I Karup Lufthavn håber man på, at bunden i antallet af passagerer er nået. I 2014 er der budgetteret med det samme antal rejsende som i 2013, selvom der i årets første kvartal har været en svag nedgang. Derfor forventer lufthavnen et underskud på 5 mio. kroner, som man i første omgang selv har kapital til at dække.

”Alternativet er at sætte taksterne op, men det vil kunne gå hårdt ud over den gode frekvens til København,” siger Erik Jakobsen, der erkender, at taksterne for at bruge lufthavnen måske er for lave.

Der er stor efterspørgsel på yderligere en afgang om aftenen, og derfor vil en forøgelse af taksterne ikke være den logiske udvej, mener lufthavnschefen.

Op til ejerne
Ingen løsning synes ifølge Erik Jakobsen at kunne sætte skub i væksten uden at save den gren over, man sidder på i lufthavnen, men passagererne kommer imidlertid heller ikke ud af det blå.

”Vi har planlagt med underskud, og hvis ikke udviklingen bliver vendt i løbet af et par år, må vores ejere tage stilling til, om de fortsat vil bakke op om lufthavnen,” konstaterer lufthavnschefen.

Karup Lufthavn er et andelsselskab ejet af kommunerne Herning, Holstebro, Ikast-Brande, Lemvig, Ringkøbing-Skjern, Silkeborg, Skive, Struer og Viborg.