Atlantic Airways' første og indtil videre eneste Airbus A320-fly under en testflyvning hos Airbus i Hamborg. Foto: Airbus.

A320-fly nummer to på vej til Atlantic Airways

Færøske Atlantic kommer op på fire Airbus-fly, når en brugt A320’er fra Rusland ankommer til sommer.

I december sidste år fik færøske Atlantic Airways sin første Airbus A320 til at supplere selskabets to Airbus A319. Og nu har selskabet få mod på at hive endnu et eksemplar af A320’eren ind i flåden. Det sker i løbet af sommeren. Det oplyser selskabet til CHECK-IN.dk.

Atlantic Airways har reserveret registreringsbogstaverne OY-RCK i det danske flyregister til flyet, som i dag flyver for russiske Aeroflot som VP-BRZ. Det har det gjort siden det blev bygget i 2007. Det bliver flittigt brugt på selskabets ruter mellem Moskva og europæiske destinationer som Berlin, Frankfurt, Rom og Lyon samt på russiske indenrigsruter.

Farvel til Airbus A319’er
Med flyet fra Aeroflot kommer Atlantic Airways op på at operere i alt fire Airbus-mellemdistancefly – to Airbus 144-sæders Airbus A319 og to 168-sæders Airbus A320 fly. Tiden som operatør af fire Airbus-fly bliver dog kortvarig for Atlantic Airways. Til efteråret vinker Atlantic Airways nemlig farvel til det ene af de to Airbus A319-fly, når leasingaftalen på flyet udløber.

Atlantic Airways vil dermed på knap et år være gået fra tre Airbus A319 fly med til sammen 432 sæder til et Airbus A319-fly og to Airbus A320-fly med til sammen 480 sæder.

Det færøske flyselskabs tilværelse som Airbus-operatør startede i 2012, da man modtog et spritnyt Airbus A319-fly direkte fra Airbus-fabrikken i Hamborg. Det fik kort tid efter følgeskab af to leasede brugte Airbus A319-fly. Det var en forlængelse af landingsbanen i Færøernes Vagar-lufthavn fra 1.250 til 1.799 meter, der gjorde det muligt for Atlantic Airways at anvende Airbus-flyene og ikke længere være bundet til de brændstofslugende fire-motorede Avro-fly.

Kort før jul sidste år modtog Atlantic Airways sit første spritnye Airbus A320-fly efter at man havde sagt farvel til et af de tre Airbus A319-fly.

Det færøske flyselskab har tidligere haft planer om at anskaffe sig mindre regionale jetfly fra Embraer eller Bombardier til ruter i Nordatlanten såsom Reykjavik, Bergen og Aberdeen. De planer har selskabet indtil videre lagt på hylden.

To nye selskaber
Om knap to uger bliver Atlantic Airways ikke længere alene om at drive ruteflyvning til og fra de stormomsuste øer, sådan som man har været det i knap 12 år. Søndag den 26. marts åbner SAS nemlig sin nye rute mellem Københavns Lufthavn og Færøerne. En rute, som vil blive betjent med et mix af Airbus A319 og Airbus A320 fly.

SAS bliver ikke eneste nye selskab på øerne. Fra den 26. maj til 3. september vil skotske Loganair således flyve to gange om ugen mellem Aberdeen og Vagar Lufthavn. Selskabet vil i første omgang operere ruten på vegne af Flybe, og der benyttes fly af typen SAAB 2000 med plads til 50 passagerer.

 

Relaterede artikler:

Atlantic fik sit nye større fly før tid

Atlantic bytter Airbus-fly

Atlantic vil købe større fly

Atlantic Airways A319-fly klar til levering

Nyt Atlantic Airways A319-fly med avanceret navigation

x

Læs Også

Danske Ryanair-ruter ramt af aflysninger

Omkring 1.500 passagerer på Ryanair-ruter til og fra København, Billund, Aalborg og Aarhus er allerede blevet ramt af de varslede 2.000 aflysninger.

SAS lover minister langruter

Hvis transportminister Ole Birk Olesen kommer igennem med sit forslag om ændrede afgiftsvilkår i Københavns Lufthavn, så vil SAS kvittere med flere langruter fra CPH.

Analytiker: SAS-aktien er prissat for lavt

Investorerne tog godt imod nyheden om den aflyste strejke i SAS, og aktien blev torsdag handlet op. Kursen på SAS-aktien er steget med 30 procent på blot en måned.

Officielt: Billund får Boeing 737 MAX-rute i 2018

I begyndelsen af maj næste år vil Icelandair indsætte helt splinternye Boeing 737 MAX-fly på ruten fra Reykjavik til Billund.

Fratrædende pilot leder SAS-forhandlinger

Forhandlingsleder Jens Lippestad, der er på vej til at bringe de norske SAS-piloter i konflikt, forlader angiveligt SAS i løbet af få måneder.

SAS raser over CPH’s rute-kannibalisme

Københavns Lufthavn giver fortsat rabat til nye ruter til lufthavne i byer, som i forvejen har CPH-ruter fra andre lufthavne. Det er ren kannibalisme, pointerer SAS.