Primera Air får i 2018 otte Airbus A321-fly på dansk register. (Foto: Primera Air)

A321neo på USA-ruter fra Storbritannien

Selvom Primera Air i dag benytter Boeing 737-fly på ruterne fra de danske lufthavne, så bliver det A321-200neo, der skal flyve britiske charterrejsende til USA.

I Birmingham-området, der er et af de mest befolkningsrige områder udenfor London, er der stor nysgerrighed i forhold til det flyselskab, der har meldt sin ankomst i maj næste år med daglige flyruter til New York-Newark samt fire ugentlige afgange til Boston.

Selskabet hedder Primera Air og er særdeles velkendt i Danmark, hvorfra der flyves charterflyvninger samt kombinerede rute- og charterflyvninger fra både København, Billund og Aalborg.

I dag har Primera Air en flåde bestående af ni fly, hvoraf syv er Boeing 737-800 og to er Boeing 737-700. Men til den kommende satsning i Birmingham er det en helt anden flytype, der skal benyttes.

Primera Air vil fra Birmingham benytte de nye A321neo-fly på ruterne. Der bliver i 2018 leveret seks fly af typen A321neo samt yderligere to langtrækkende A321LR, og samtlige otte fly bliver indregistret i Danmark hos Primera Air Scandinavia A/S.

Transatlantiske flyvninger med mellemdistancefly
Hos Birmingham Airport føler man, at der er faldet en appelsin direkte ned i turbanen ved Primera Airs entré.

“Det glæder os, at kunne indgå i et partnerskab med et nyt transatlantisk flyselskab. Det er en helt ny rute fra Birmingham, så det glæder os, at Primera Air vil give folk fra regionen mulighed for at besøge disse byer ved flyvninger direkte fra deres lokale lufthavn.” siger William Pearson, der er kommerciel direktør i Birmingham Airport.

Det handler blandt andet om, at man med de nye A321neo-fly vil kunne flyve til destinationer, som normalt ikke er tilgængelige med mellemdistancefly.

“Med vores helt ny Airbus A321neo, kan vi åbne ruter, der tidligere traditionelt set kun blev betjent med langdistancefly,” siger Primera Airs koncernchef Andri Ingolfsson.

Rejsende fra Birmingham, London-Stansted og Paris-CDG kan derfor se frem til et atlantprodukt med mellemdistancefly indrettet med to kabineklasser, henholdsvis Premium og Economy. Flyene vil få en konfiguration med 16 sæder på Business og 182 på Economy, hvilket er 198 i alt, og der vil være adgang til WiFi.

Men her stopper det ikke. Ifølge Primera Air vil flere europæiske baser – udover Paris, Stansted og Birmingham – blive etableret i de kommende år med tilhørende nordatlantiske ruter. Det kommer til at ske, efterhånden som selskabet får leveret i alt 20 nye Boeing 737MAX 9ER, som er i ordre i øjeblikket.

 

Relaterede artikler:

To flyselskaber vil udfordre Primeras USA-planer

Primera Air: Ikke brug for aftale med Ryanair

Danske Primera-fly til seks nye USA-ruter

Primera Air vil flyve charter til Caribien

Primera bestiller 16 nye Boeing-fly til atlantruter