Emirates' rute mellem København og Dubai er den eneste skandinaviske Airbus A380-rute. (Foto: Morten Lund Tiirikainen).

A380-fly landede i tre forsøg

Et Airbus A380-800-fly fra Emirates foretog en såkaldt ’go around’ fra 122 meters højde i en afstand af hele 15 kilometer fra landingsbanen i Moskvas Domodedovo-lufthavn.

En ganske usædvanlig og bemærkelsesværdig hændelse fandt sted den 10. september tæt på den russiske hovedstadslufthavn Domodedovo.

Dubai-selskabet Emirates var undervejs med et Airbus A380-800-fly – registrering A6-EEZ – på rutenummer EK131 fra Dubai til lufthavnen i Moskva, da megajumboen i relativ stor afstand fra landingsbanen pludselig gik ned til lav højde.

The Aviation Herald skriver, at A380-flyet på sin indflyvnings-glidebane placerede sig på den forlængede centerlinje på bane 14R i en afstand af otte nautiske mil (15 kilometer, red.) fra banetærsklen, da flyet pludselig gik ned til blot 400 fod (122 meter, red.) over landjorden – altså et godt stykke under flyets normale glidebane. En helt usædvanlig højde i dén afstand fra landingsbanen.

I 400 fods højde indledte verdens største passagerfly en go around (afbrudt landing, red.), hvor det fortsatte lige frem og steg til sikker flyvehøjde.

Emirates-flyet fortsatte i landingsrunden og placerede sig igen på den forlængede centerlinje på bane 14R. Men heller ikke i anden omgang lykkedes det flyet at lande, da det ikke indledte en nedstigning og i stedet sluttede sig til proceduren for mislykket landing.

I tredje forsøg lykkedes det imidlertid A380-flyet at foretage en normal anflyvning, og landingen foregik uden problemer 35 minutter efter den første go around fra 400 fods højde.

Alvorlig hændelse
Positions- og højdedata fra transponderen viser, at flyet havde en magnetisk kurs på 190 grader, da piloterne foretog go around i en højde af 1.000 fod over havniveau – otte nautiske mil før banetærsklen. Da lufthavnen ligger i 592 fods højde over havets overflade, svarer det til, at flyet lå i en højde af cirka 400 fod.

Emirates har den 18. september over for The Aviation Herald fortalt, at hændelsen bliver undersøgt af den civile luftfartsmyndighed i De Forenede Arabiske Emirater, GCAA. Flyselskabet ønsker ikke at give yderligere oplysninger, mens undersøgelsen står på.

GCAA har efterfølgende rapporteret, at hændelsen er blevet klassificeret som alvorlig, og at den bliver undersøgt af De Forenede Arabiske Emiraters center for flyulykker, AAIS.

Det står dermed stadig hen i det uvisse, hvad der forårsagede de to afbrudte landinger med A380-flyet i Domodedovo-lufthavnen.

Vejret har efter alt at dømme ikke spillet en væsentlig rolle, da den specifikke flyveudsigt for lufthavnen – den såkaldte METAR – viser, at der var godt vejr omkring landingstidspunktet kl. 20.30 til 21.00 lokal tid den 10. september. Vinden var kun omkring tre meter i sekundet, der var ikke nedbør eller skydække og sigtbarheden var rigtig god.

 

Relaterede artikler:

Emirates straffet af kinesiske myndigheder

Passagerer i Emirates-ulykke får 46.000 kr.

Første store Emirates-ulykke

x

Læs Også

Emirates tager hul på nyt eventyr i CPH

Emirates er rykket ind i Eventyr Lounge i Københavns Lufthavn, og dermed får passagerer fra British Airways og Norwegian selskab af rejsende til Dubai.

Hifly får A380´ere

Norwegians faste vikarfly-leverandør kommer til at beskæftige to A380-fly, men det er endnu uklart, hvorfra flyene stammer.

Første A380 sat på jorden

Singapore Airlines har taget et 10 år gammelt A380-fly ud af drift, og det skal nu tilbageleveres til leasinggiveren og kan risikere at skulle bruges som reservedele.

A350 eller Dreamliner til Emirates

Emirates vil inden årets udgang beslutte sig for at supplere flåden med enten Boeing 787 Dreamliner eller Airbus A350.

Emirates klart størst på antal A380-operationer

Emirates indtager en suveræn førsteplads over antallet af operationer med verdens største fly, mens Dubai International Airport er størst på antallet af A380-operationer.

Fodboldklub chartrede A380-fly

En britisk Premier League-klub chartrede et Airbus A380-fly fra Malaysia Airlines til at flyve spillere og ledere frem og tilbage til Hong Kong.