A380-turbulens kastede business jet rundt

Turbulens fra et Airbus A380 fly fik business jet til at rulle rundt, miste kraften på begge motorer og falde mere end 3.000 meter.

Kun ved hjælp af gemen muskelkraft lykkedes det piloterne på et lille tysk business jet-fly i januar i år at trække flyet ud af et nedadgående spin i luftrummet over Det Indiske Ocean efter at flyet var dykket mere end 3.000 meter. Samtidig lykkedes det piloterne at genstarte flyets motorer, som var sat ud under turen nedad, hvor flyet sandsynligvis snurrede rundt på hovedet mellem tre og fem gange.

Den voldsomme tur blev udløst af turbulens fra et Airbus A380-fly, som den 7. januar passerede henover business jet’en i en afstand på omkring 300 meter i luftrummet mellem Den Arabiske Halvø og Maldiverne i Det Indiske Ocean.

Ifølge Aviation Herald, så var der tale om et Canadair Challenger 604-fly med registreringen D-AMSC fra München-baserede MHS Aviation, som var på vej med ni personer ombord fra Male på Maldiverne til Abu Dhabi i De Forenede Arabiske Emirater. Airbus A380’eren var angiveligt A6-EUL fra Emirates, der var på vej fra Dubai til Sydney i Australien.

Challenger-flyet (til højre) fotograferet i Zürich i 2013. Foto: Aero Icarus / Wikimedia Commons.

Efter at have fået kontrol over flyet igen valgte piloterne at erklære en nødsituation og lande i Muscat i Oman i stedet for at fortsætte mod Abu Dhabi. Det skyldtes, at flere af de ombordværende var blevet kvæstet under den dramatiske episode. Flere blev efterfølgende sendt på hospitalet – en med alvorlige skader.

Flyet var blevet beskadiget så meget, at det ikke kunne betale sig at reparere det. Det blev derfor kasseret.

Flere meget store fly
Ifølge Aviation Herald er de europæiske luftfartssikkerhedsmyndigheder, European Aviation Safety Agency (EASA), på vej med en såkaldt ”Safety Information Bulletin”, der indskærper hvad piloter skal gøre for at forberede sig selv og passagererne på at flyet ryger ind i turbulens, samt hvad man stiller op, hvis ens fly ryger ind i turbulens fra et andet fly.

EASA peger på, at den stigende mængde flytrafik samt stadig flere meget store fly, øger risikoen for episoder, hvor mindre fly kommer i problemer på grund af turbulens fra større passagerfly som blandt andet Airbus A380’eren.

 

 

Relaterede artikler:

39 personer kvæstet i turbulens på Thai A380

32 kvæstet af turbulens på fly

Fly faldt 2.300 meter i løbet af et minut

 

x

Læs Også

Thai Airways: 30 nye fly på fem år

Thai Airways vil på storindkøb efter nye fly. Og med en i forvejen broget skare af langdistancefly, kan det blive både Airbus- og Boeing-fly.

Emirates: Øget samarbejde med flydubai

Emirates' topchef vil gerne øge samarbejdet med lavprisselskabet flydubai, der har samme ejer som Emirates og ikke flyver på de samme ruter.

Ny forbedret udgave af A380

En ny A380-variant med flere sæder og længere rækkevidde skal hjælpe Airbus med at skabe rentabilitet i A380-projektet.

Emirates straffet af kinesiske myndigheder

De kinesiske luftfartsmyndigheder har tildelt Emirates en bøde samt forbud mod ruteudvidelser i seks måneder efter angiveligt at have brudt flysikkerhedsregler.

Nye flytyper på Paris Air Show

Boeing forventes på næste uges Paris Air Show at præsentere en hel ny flytype, der uofficielt er døbt Boeing 797. Også Airbus og Embraer har nye fly med.

Lufthansa flytter kapacitet fra Frankfurt

Lufthansa er kraftigt utilfreds med taksterne i Frankfurt Lufthavn og har nu annonceret, at fem af selskabets 14 Airbus A380'ere ikke længere skal have base i Frankfurt.