A380-turbulens kastede business jet rundt

Turbulens fra et Airbus A380 fly fik business jet til at rulle rundt, miste kraften på begge motorer og falde mere end 3.000 meter.

Kun ved hjælp af gemen muskelkraft lykkedes det piloterne på et lille tysk business jet-fly i januar i år at trække flyet ud af et nedadgående spin i luftrummet over Det Indiske Ocean efter at flyet var dykket mere end 3.000 meter. Samtidig lykkedes det piloterne at genstarte flyets motorer, som var sat ud under turen nedad, hvor flyet sandsynligvis snurrede rundt på hovedet mellem tre og fem gange.

Den voldsomme tur blev udløst af turbulens fra et Airbus A380-fly, som den 7. januar passerede henover business jet’en i en afstand på omkring 300 meter i luftrummet mellem Den Arabiske Halvø og Maldiverne i Det Indiske Ocean.

Ifølge Aviation Herald, så var der tale om et Canadair Challenger 604-fly med registreringen D-AMSC fra München-baserede MHS Aviation, som var på vej med ni personer ombord fra Male på Maldiverne til Abu Dhabi i De Forenede Arabiske Emirater. Airbus A380’eren var angiveligt A6-EUL fra Emirates, der var på vej fra Dubai til Sydney i Australien.

Challenger-flyet (til højre) fotograferet i Zürich i 2013. Foto: Aero Icarus / Wikimedia Commons.

Efter at have fået kontrol over flyet igen valgte piloterne at erklære en nødsituation og lande i Muscat i Oman i stedet for at fortsætte mod Abu Dhabi. Det skyldtes, at flere af de ombordværende var blevet kvæstet under den dramatiske episode. Flere blev efterfølgende sendt på hospitalet – en med alvorlige skader.

Flyet var blevet beskadiget så meget, at det ikke kunne betale sig at reparere det. Det blev derfor kasseret.

Flere meget store fly
Ifølge Aviation Herald er de europæiske luftfartssikkerhedsmyndigheder, European Aviation Safety Agency (EASA), på vej med en såkaldt ”Safety Information Bulletin”, der indskærper hvad piloter skal gøre for at forberede sig selv og passagererne på at flyet ryger ind i turbulens, samt hvad man stiller op, hvis ens fly ryger ind i turbulens fra et andet fly.

EASA peger på, at den stigende mængde flytrafik samt stadig flere meget store fly, øger risikoen for episoder, hvor mindre fly kommer i problemer på grund af turbulens fra større passagerfly som blandt andet Airbus A380’eren.

 

 

Relaterede artikler:

39 personer kvæstet i turbulens på Thai A380

32 kvæstet af turbulens på fly

Fly faldt 2.300 meter i løbet af et minut

 

x

Læs Også

2.590 nye fly til Mellemøsten-flyselskaber

Mellemøstlige flyselskaber vil hen over de næste to årtier få brug for 2.590 nye fly, og det er mere end en fordobling af det nuværende antal.

Emirates lancerer kampagne til trecifret millionbeløb

Det mellemøstlige flyselskab Emirates griber til lommen og bruger 100 mio. kroner på en ny kampagne, der skal være med til at øge kendskabet til Dubai og inspirere til at rejse.

Tremotoret A380-fly skal flyve over Atlanten

En motor på et A380-fly fra Air France totalhavarerede under en flyvning i forrige uge, og nu er planen, at flyet med kun tre motorer skal flyves fra Canada og hjem til Frankrig.

Motorrester fra A380-fly fundet på Grønland

I et øde område på Grønland er der blevet lokaliseret rester fra den motor, der i forrige weekend totalhaverede på et Airbus A380-fly fra Air France.

Havarikommissionen trækker sig fra A380-undersøgelse

Den danske havarikommission har pligt til at være hovedundersøger på søndagens A380-motorhavari over Grønland, men der er ikke ressourcer og ekspertise til undersøgelsen.

Motorhavari på A380-fly over Grønland

Et motorhavari i en Airbus A380-800 fra Air France nær Nuuk, tvang piloterne til en nødlanding i Canada på en flyvning mellem Paris og Los Angeles.