Aalborg Lufthavn bedst til kundeoplevelser

Aalborg Lufthavn er bedst i den danske luftfarts- og rejsebranche til at give kunderne gode oplevelser. Det mener 12.000 danskere.

Aalborg Lufthavn har Danmarks næstmest tilfredse kunder. Det viser en ny stor analyse, hvor 12.000 danskere er blevet spurgt til deres kundeoplevelser hos 228 service- og retailvirksomheder. Således baserer undersøgelsen sig på mere end 75.000 kundeoplevelser og er den største nogensinde af sin art.

Analysen er gennemført af strategi- og kommunikationsbureauet Brandhouse og analysevirksomheden YouGov. Den viser blandt andet, at hver anden danske forbruger forlader butikken, lægger på eller klikker væk uden at have haft en god oplevelse.

Alle virksomheder har fået en såkaldt ”Customer Centric Score”, der er beregnet som et gennemsnit af kundeoplevelsen og loyaliteten. Kundeoplevelsen er målt på behovsdækning, nemhed og samlet oplevelse. Loyaliteten er beregnet ud fra anbefalingsgrad, præference og villighed til genkøb.

Danmarks mest tilfredse kunder handler hos tekstilvirksomheden Georg Jensen Damask, der scorer 76 point. Og lige herefter kommer Aalborg Lufthavn med 75 point. Billund Lufthavn, der indtog tredjepladsen sidste år, er med en 14. plads og 62 point den næstbedst placerede fra luftfarts- og rejsebranchen.

SAS scorer bedst
Hvis man blandt de 228 virksomheder zoomer ind på rejse- og luftfartsbranchen, så viser resultaterne at SAS med 51 point scorer bedst på kundeoplevelse blandt de fem flyselskaber, som medvirker i undersøgelsen. Foruden SAS er det KLM (43 point), Norwegian (40 point), easyJet (25 point) og Ryanair (13 point.

Inden for danske lufthavne har de 12.000 danskere kunne vurdere lufthavnene i Billund, Aalborg og København. Her mener kunderne, at de har fået den bedste oplevelse i Aalborg og den dårligste i Københavns Lufthavn. Det er dog kun få point, som adskiller Billund og København. Således får Billund 62 point, mens København får 58 point – lige akkurat ikke nok til at komme i top 25.

I den kategori som Brandhouse kalder rejseselskaber har kunderne vurderet Bravo Tours, FDM Travel, Spies, Star Tour og Apollo. Bravo Tours og FDM Travel deler førstepladsen med 48 point hver mens Spies, Star Tour og Apollo scorer henholdsvis 45, 43 og 37 point.