Aalborg Lufthavn vil øge parkeringsindtægter

Aalborg Lufthavn ønsker at øge indtægterne fra ikke-luftfartsmæssige kerneydelser. Et af midlerne hertil er at udvide kapaciteten på Direct Parking og derigennem sælge flere årskort.

Aalborg Lufthavn er kendt for sit tilbud om gratis parkering til de rejsende. I dag råder lufthavnen over 3.400 gratis parkeringspladser samt flere end 400 pladser i det såkaldte Direct Parking-område.

Med Direct Parking henter Aalborg Lufthavn indtægter hjem fra hver ottende parkeringsplads på lufthavnens areal. I takt med udbygningen af parkeringsarealerne har de rejsende nemlig fået en længere gå-afstand til terminalbygningen. Og det kan være kritisk for de flere end 450.000 indenrigspassagerer, der hvert år rejser fra lufthavnen.

Indenrigspassagerer møder nemlig typisk op kort tid før flyafgang, og hvis man først skal cirkle rundt i lufthavnsområdet og finde en ledig parkeringsplads i det fjerneste hjørne og derefter gå til terminalbygningen, så er der hurtigt skåret 10 minutter af den tid, der var planlagt til check-in og andre gøremål ved afrejsen.

Derfor annoncerer Aalborg Lufthavn også med, at man kan parkere blot to minutter fra check-in ved at vælge betalingsløsningen Direct Parking. Her kan man parkere for 8 kroner i timen, 80 kroner i døgnet, 300 kroner om ugen eller 3.000 kroner om året, hvis man køber et årskort.

Forventer øget indtjening fra parkering
Det er der tilsyneladende mange der gør. Aalborg Lufthavn skriver nemlig i sin årsrapport for 2013, at man forventer en øget indtjening med baggrund i en successiv udvidelse af Direct Parking, herunder salg af årskort.

Der sker som led i en fortsat udvikling af indtægterne fra de ikke-luftfartsmæssige ydelser i Aalborg Lufthavn.

“Vi har rigtig mange indenrigspassagerer, og hovedparten af dem kører til lufthavnen i egen bil. Parkeringspladserne nærmest terminalbygningen kan ofte være optaget af charterfolket, hvorfor vi har lavet denne tilvalgsmulighed for de hyppigt rejsende,“ siger lufthavnsdirektør Søren Svendsen til CHECK-IN.dk.

Det kan være lidt af et paradoks, at de loyale og frekvente forretningsrejsende skal betale for nærheden til terminalbygningen, mens charterrejsende der måske blot rejser en eller to gange om året kan være heldige af holde lige ved siden af terminalbygningen som en del af et gratis parkeringstilbud.

Hertil siger lufthavnsdirektøren.

“Direct Parking er lavet, fordi de hyppigt rejsende efterspørger denne mulighed, men de kan også vælge at parkere gratis på det øvrige område.“

Medlemmerne af pendlerklubben SK-AAL har dog fået et gratis årskort til det attraktive parkeringsområde nær ved terminalen.

Selvom Aalborg Lufthavn markedsfører sig på fri parkering, er der således alligevel indtægter fra parkeringsaktiviteter. Hvis samtlige 400 parkeringspladser var solgt hver dag hele året rundt til døgnpris, ville indtægten for lufthavnen løbe op i 11,7 mio. kroner, mens indtægten blot vil være 6,1 mio. kroner ved ugeprisen på 300 kroner.

Ved årskort vil den samlede indtægt være omkring en million kroner på 400 parkeringspladser i Direct Parking, men der vil man også kunne sælge flere end 400 kort, da kun vil være i teorien, at alle har en bil parkeret på området hver dag året rundt.

Aalborg Lufthavn havde i 2013 en bruttofortjeneste på 86 mio. kroner, og det fremgår ikke af regnskabet, hvor meget der hidrørte fra flytrafikken samt hvor meget de ikke-aeronautiske aktiviteter bidrog med.