Ryanair Boeing 737-800 (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Årets gang i luftfarten – del 2

Det blev et dramatisk andet halvår af 2014, hvor Ryanair meldte sin ankomst i CPH.

2014 har langt fra været Malaysia Airlines’ år. Som beskrevet i første halvdel af vores årskavalkade, så forsvandt et af selskabets store Beoing 777-fly med 239 mennesker ombord den 8. marts. Og lidt over fire måneder senere, den 17. juli, blev et andet af selskabets Boeing 777-fly skudt ned over Ukraine med 298 mennesker ombord.

I juli annoncerede Norwegian også, at de fra 30. oktober ville begynde at flyve mellem København og Bangkok, ligesom det var måneden hvor EU-Kommissionen slog fast, at SAS ikke havde modtaget ulovlig statsstøtte.

Væltede formanden
Københavns Lufthavn indgik i starten af august en ny femårig takstaftale med de flyselskaber, som bruger lufthavnen. Det betyder øgede takster for indenrigsflyvning og en lukning af den særlige indenrigsterminal til april næste år. SAS besluttede i august at lukke sin rute mellem Aalborg og Oslo efter ganske få måneders levetid. Til gengæld åbnede selskabet en ny rute fra Stavanger til Houston med et særligt Boeing 737-fly, der kun er udstyret med business class. På Bornholm fik man ved udgangen af måneden bevilget penge til en forbedring af lufthavnens landingsbane. Og i Dansk Pilot Forening væltede medlemmerne formanden, Lars Bjørking.

Finnair meddelte i starten af september, at de fra næste år etablerer baser for sine besætningsmedlemmer i Asien og agter at ansætte lokalt personale på baserne til at tage sig af meget af langdistanceproduktionen. Måneden bød også på en to uger lang strejke blandt Air France’s piloter. En strejke, der endte med at koste selskabet adskillige milliarder af kroner. Utilfredsheden hos piloterne skyldtes planerne om at lade datterselskabet Transavia overtage en stor del af Air France’s produktion.

Flere strejker i 2015
De franske piloter var ikke alene om at være på barrikaderne i løbet af efteråret og vinteren. Også hos Lufthansas piloter tog man strejkevåbnet i brug. Men hvor Air France-piloterne strejkede i 14 dage i træk, så gennemførte Lufthansa-piloterne omkring 10 strejker af 1-2 dages varighed hver henover efteråret og vinteren. Og meget tyder på, at vi kommer til at se flere Lufthansa-strejker i 2015.

Norwegian offentliggjorde i september, at de fra marts næste år vil flyve fra København til Orlando i Florida. I samme måned blev Århus Charter købt af Primo Tours og Greenland Express indstillede sine flyvninger efter tre måneder for at tage en time-out og vende tilbage med et bedre bookingsystem og bedre fly. Måneden sluttede dramatisk, da Cimber A/S opsagde alle medarbejdere med virkning fra 31. marts næste år. Det skyldtes at selskabets kontrakter om at flyve for SAS blev opsagt.

Letpåklædte stewardesser
Den 1. oktober åbnede Aalborg Lufthavns nye hotel og dagen efter solgte Københavns Lufthavn en helt særlig tom byggegrund til kurérselskabet FedEx, som vil bygge et fragtcenter på grunden. Det er den grund, som folkene bag Terminal A-projektet havde udset sig til deres alternative lavpristerminal i Københavns Lufthavn.

På Hawaii drømte man i oktober om en direkte flyrute til Oslo med Norwegians Dreamliner og i Dublin i Irland besluttede Ryanair at stoppe med at udgive en kalender med letpåklædte stewardesser. Et velgørenhedsprojekt, der dog ikke længere passede til Ryanairs nye image. I Esbjerg stillede en række lokale virksomheder sig bag projektet om en ny indenrigsrute til København. I Sønderborg måtte Air Alsie notere et underskud i Alsie Express, der står at drive en indenrigsrute mellem Sønderborg og København.

I Stockholm fik SAS ny HR-direktør. En svensk kvinde, der bragte antallet af svenskere i den otte personer store SAS-ledelse op på seks. Og i Aalborg var smilene brede, da Lufthansa kunne annoncere, at de fra marts næste år vil flyve mellem Aalborg og Frankfurt. I København hang mange SAS-ansatte til gengæld med mundvigene da det stod klart, at SAS’ koncerndriftsdirektør, Flemming Jensen, næste år forlader SAS til fordel for DSB. Flemming Jensen er i dag eneste dansker i SAS-ledelsen. En ny koncerndriftsdirektør er endnu ikke udpeget. I Billund kunne man i slutningen af oktober glæde sig over, at Brussels Airlines annoncerede, at de fra marts næste år vil flyve mellem Bruxelles og Billund.

Norwegian trækker sig
Den 29. oktober blev dagen hvor Ryanair på et velbesøgt pressemøde i Københavns Lufthavn afslørede, at de fra 26. marts næste år begynder at flyve fra Københavns Lufthavn. I første omgang til tre destinationer med et fly stationeret i København. Men allerede i løbet af 2015 er det planen at udvide med yderligere tre fly og 10 nye ruter.

I midten af november kunne CHECK-IN.dk afsløre, at Norwegian fra marts næste år trækker sig fra ruten mellem København og Karup. Til gengæld tager Danish Air Transport over og indsætter flere frekvenser. Flere frekvenser kommer der også til februar på Qatar Airways’ rute mellem København og Doha.

I slutningen af november indgik SAS en aftale med Flybe om, at det britiske regionalflyselskab fra næste efterår skal operere fire ATR72-600 turbopropfly for SAS.

Efter kun syv måneder besluttede Sun-Air i starten af december at lukke sin rute mellem Billund og Zürich med virkning fra midten af december.

Til Hong Kong og Esbjerg
Den 8. december smed SAS en tidlig nytårsbombe, da selskabet meddelte, at man havde købt Cimber A/S. SAS var dog ikke interesserede i selskabets nuværende fly eller medarbejdere. Det skal kun bruges til at flytte SAS’ egne CRJ-900 fly over i. På den måde kan SAS også få flyttet en stor gruppe piloter og stewardesser fra SAS-overenskomster til Cimber-overenskomster.

10 dage efter fremlagde SAS et årsregnskab med et underskud på 700 mio. kroner. Gemt nede i regnskabsteksten var nyheden om, at SAS fra september næste år vil flyve fem gange om ugen mellem Stockholm Arlanda og Hong Kong. Samtidig kom det frem, at SAS overflytter fem Boeing 737-fly til datterselskabet Blue1.

Samme dag gik selskabet Es-Air i luften med en hjemmeside og en fartplan for sin nye indenrigsrute mellem Esbjerg og København. En rute der efter planen skal åbne 2. marts næste år.