SAS-fly i Aarhus Lufthavn.. (Arkivfoto: Aarhus Airport | PR)

Aarhus Kommune får fuld kontrol over lufthavn

Ved årsskiftet øger Aarhus Kommune sin ejerandel i Aarhus Lufthavn, når to andre kommuner købes helt ud. Dermed kan kommunen gøre hvad den vil med lufthavnen.

Passagererne kommer ikke til at kunne mærke det. I hvert fald ikke her og nu. Men ved årsskiftet ændres ejerforholdene i Aarhus Lufthavn. Når uret på Aarhus Rådhus slår 24 køber Aarhus Kommune to af de fire andre ejerkommuner helt ud af lufthavnen. Samtidig reduceres Norddjurs og Syddjurs kommuners ejerandele til under 10 procent til sammen. Det står klart efter at sagen gennem de seneste måneder har været behandlet på byrådmøder i de fem nuværende ejerkommuner.

Med mere end 90 procent af aktierne skal Aarhus ikke længere tage hensyn til mindretalsaktionærerne, som de skal nu, hvor kommunen kun ejer 58 procent af lufthavnen. Når aktiemajoriteten ikke er større er der stadig en vidtrækkende mindretalsaktionæroverenskomst, som lægger bånd på hovedaktionærens manøvremuligheder.

Med opkøbet af de andre kommuners ejerandele får Aarhus Kommune med borgmester Jacob Bundsgaard i spidsen fuld kontrol med lufthavnen og skal ikke længere tage hensyn til hvad Randers eller Favrskov Kommune måtte mene er det rigtige at stille op med lufthavnen på Djursland.

Kommunerne Norddjurs og Syddjurs har ønsket at beholde hver 4,99 procent af aktierne i selskabet, så de stadig er repræsenteret i bestyrelsen for en af de største arbejdspladser i deres område.

På kant med EU-regler
Præcis hvad Aarhus Kommune vil stille op med Aarhus Lufthavn lægger ikke 100 procent fast. Men kommunen er sammen med eksterne rådgivere lige nu ved at finde ud af hvor mange kommunale støttekroner man kan skyde ind i lufthavnen uden at komme på kant med EU-Kommissionens regler om offentlig støtte til lufthavne. På papiret strikse regler, som der dog findes visse undtagelser til.

Aarhus Kommune ser på at tilføre Aarhus Lufthavn et tre-cifret millionbeløb til udvikling af lufthavnen. Penge som gerne helt eller delvist skulle komme fra private investorer. Hvis EU-lovgivningen spænder for mange ben for direkte offentlig støtte, så kan det heller ikke udelukkes, at Aarhus Kommune sætter lufthavnen til salg, erfarer CHECK-IN.dk.

Med fuld kontrol over den nuværende Aarhus Lufthavn er debatten i Aarhus Kommune om en ny storlufthavn tættere på Aarhus Midtby formentlig definitivt lukket.

 

 

 

Relaterede artikler:

Aarhus vil købe ejerkommuner ud af Aarhus Lufthavn

Fastlåst situation koster millioner for Aarhus Lufthavn

Nyt millionunderskud i Aarhus Lufthavn

Aarhus-formand: Lufthavnen er her også om et år

Atkins: Aarhus Lufthavn som Formel 1-bane