SAS-fly i Aarhus Lufthavn.. (Arkivfoto: Aarhus Airport | PR)

Aarhus Lufthavn vil satse på ruteudvikling

Aarhus Lufthavn søger til en nyoprettet stilling en ruteudvikler, der skal tiltrække flere flyselskaber til lufthavnen. Tilsvarende stillinger findes i lufthavnene i København, Billund og Aalborg.

En del af succesen omkring ruteudvikling i lufthavnene i København, Billund og Aalborg kan tilskrives, at de respektive lufthavne har dedikerede og veluddannede ressourcer til at tage sig af markedsføring af lufthavnen over for de primære kunder, hvilket vil sige flyselskaber og charterarrangører.

I Aarhus Lufthavn har denne opgave traditionelt hvilet på skuldrene af lufthavnsdirektøren, der i det daglige arbejde har mange andre administrative opgaver at bruge ressourcerne på.

Det laves der om på, idet den østjyske lufthavn for første gang nogensinde har fået tildelt ressourcer til at fokusere på ruteudvikling. I en nyoprettet stilling som Head of Airline Relations får lufthavnen mulighed for at ansætte en medarbejder, der ene og alene skal stå i spidsen for at etablere, implementere og udvikle et særligt relationskoncept, der har til formål at tiltrække flere ruter til lufthavnen.

“Vi lever af østjydernes og det østjyske erhvervslivs behov for og ønske om at rejse til og fra Aarhus Lufthavn. Udviklingen af vores nye relationskoncept vil derfor tage afsæt i analyser af markedet og mulighederne og inddrage erhvervsliv og andre relevante østjyske interessenter i arbejdet med at skaffe aftaler på plads med luftfartsselskaberne,“ siger lufthavnens administrerende direktør Peter Høgsberg

Fokus på kommercielle aktiviteter
Ifølge lufthavnsdirektøren er etableringen af den nye ruteudviklingsfunktion en en naturlig forlængelse af de tilpasninger, der er foregået i lufthavnen i bestræbelserne på at skabe en omkostningseffektiv platform.

“Gennem de seneste to år har vi i Aarhus Lufthavn primært fokuseret på de interne processer, herunder tilpasning af service- og omkostningsniveauet. I næste fase af lufthavnens virke fokuserer vi på de kommercielle aktiviteter, hvilket naturligvis primært er ruteudviklingen,“ forklarer lufthavnsdirektøren.

Dedikerede ruteudviklingsmedarbejdere findes der ikke mange af i Danmark. I Københavns Lufthavn havde man indtil for nylig Ole Wieth Christensen som ruteudviklingschef, men efter hans fratræden har lufthavnen stadig syv ruteudviklere med hvert sit ansvarsområde i forhold til geografi, segment eller kunder. I Billund Lufthavn er ruteudviklingen lagt i hænderne på marketingchef Jesper Klausholm, ligesom marketingdirektør Rikke Mølgaard varetager en tilsvarende opgave i Aalborg Lufthavn.

Der er ansøgningsfrist den 15. januar 2016 til den nye stilling, så der er en forventning om, at en ny medarbejder kan være på plads den 1. marts.

Aarhus Lufthavn har i dag tre flyselskaber som kunde, henholdsvis SAS (København, Stockholm, Mallorca), Sun-Air (Stockholm, Oslo, Gøteborg) samt Ryanair (London). Herudover er Århus Charter og Primo Tours kunder på chartersegmentet med Madeira og Tenerife som destinationer i vintermånederne, mens Kreta, Mallorca, Cypern og Lesbos står på programmet i sommerhalvåret.