alt
Billedtekst

Aer Lingus-opkøb vil gøre IAG næststørst

Selskabet bag British Airways, Iberia og Vueling vil rykke op på pladsen som Europas næststørste luftfartskoncern, hvis det lykkes at købe irske Aer Lingus, sådan som man arbejder ihærdigt på.

Tredje gang er som bekendt lykkens gang. Det kan man skrive under på hos den europæiske luftfartskoncern International Airlines Group (IAG), der ejer British Airways samt de to spanske selskaber Iberia og Vueling.

For efter to forgæves bud er det lykkedes IAG at få bestyrelsen i det irske luftfartsselskab Aer Lingus til at anbefale IAG’s tredje købstilbud på selskabet. IAG er nu parat til at smide over 10 mia. kroner på bordet for at sikre sig kontrollen med Aer Lingus.

Jagtet en køber
IAG-selskaberne havde i 2014 tilsammen 77,3 mio. passagerer, mens 11,1 mio. passagerer gik ombord på Aer Lingus’ hvide og grønne fly. Hvis det lykkes at få Aer Lingus i folden vil IAG overhale Air France-KLM og Ryanair og sætte sig på pladsen som Europas næststørste luftfartskoncern med tilsammen 88,4 mio. passagerer i 2014. To millioner passagerer mere end Ryanair og næsten 11 mio. flere passagerer end Air France-KLM. Kun Lufthansa Gruppen er med sine 105,9 mio. passagerer større.

At bestyrelsen har vendt tommelfingeren opad er dog langtfra ensbetydende med at opkøbet bliver en realitet. Den irske stat, der ejer 25 procent af selskabet, har gennem snart fem år jagtet en køber af selskabet. Til gengæld har Ryanair, der ejer 30 procent af Aer Lingus, selv forsøgt at købe 100 procent af selskabet, men har fået nej af EU-Kommissionen hele tre gange.

Det er langt fra givet at Ryanair er parat til overlade selskabet til en af det irske lavprisselskabs værste konkurrenter og give IAG-koncernen et endnu stærkere fodfæste på De Britiske Øer.

Et selvstændigt selskab
IAG’s interesse i Aer Lingus skyldes blandt andet udsigten til at kunne få fingre i attraktive landingstilladelser i London Heathrow-lufthavnen, som er British Airways’ primære trafikknudepunkt. Da British Airways i 2013 købte selskabet bmi blev man tvunget til at aflevere en række landingstilladelser i Heathrow.

IAG har understreget, at man agter at lade Aer Lingus fortsætte som et selvstændigt selskab med eget brand, egen ledelse og eget rutenetværk med udgangspunkt i Dublin. En udmelding, der ifølge iagttagere bør gøre den irske regering venlig stemt overfor købstilbuddet.

Willie Walsh, der i dag står i spidsen for IAG, startede som 17-årig som pilot i Aer Lingus og var selskabets øverste direktør fra 2001 til 2005. Senere det år blev han koncerndirektør i British Airways og i 2011 røg han videre opad til posten i moderselskabet IAG.