En Airbus A340-600 fra South African Airways. Foto: SodiumHydroxide

Afrikas største flyselskab får økonomisk hjælp

Det økonomisk hårdt prøvede flyselskab South African Airways får i regnskabsåret 2017/18 støtte i form af en kapitalindsptøjtning på 4,5 mia. kroner.

Økonomien har længe skrantet hos Star Alliance-medlemmet South African Airways (SAA), men nu er der atter hjælp på vej.

Den sydafrikanske regering har således bekræftet, at Afrikas største flyselskab får en kapitalindsprøjtning på 10 mia. rand – svarende til 4,5 mia. danske kroner. Den økonomiske håndsrækning gives for regnskabsåret 2017/18.

Sydafrikas finansminister, Malusi Gigaba, har udtalt, at man allerede har bidraget med 2,4 mia. kroner, og det resterende beløb på 2,1 mia. kroner bliver overført den 31. marts 2018. Pengene skal styrke selskabets driftskapital og samtidig benyttes til at afdrage på flyselskabets gæld.

Finansministeren har desuden proklameret, at regeringen vil holde samtaler med den nye bestyrelse i SAA for at hjælpe med at finde en ny strategisk investor.

”Efter vi har mødt den nye bestyrelse, vil vi udtale os om planerne for at konsolidere luftfartsaktiviteterne og inddragelsen af en strategisk partner,” har finansmisteren udtalt ifølge Air Transport World.

”Vi tror, at en strategisk investor kan spille en vigtig rolle i genopretningen af South African Airways ligeså vel som åbne op for værdierne til staten, som har investeret betydeligt i flyselskabet gennem årene.”

SAA vil genoprette tillid
Siden 2010 har SAA befundet sig i økonomisk turbulens med markante økonomiske tab og en overhængende fare for konkurs. Flyselskabet har været ramt af intern ineffektivitet, en aldrende flyflåde og skiftende topchefer, hvilket har besværliggjort arbejdet med at få selskabet på ret kurs igen.

Den sydafrikanske regering er dog overbevist om, at det er af almen interesse at forsøge at redde det nationale flyselskab. Den 1. november sætter Johannes Magwaza sig i direktørstolen, og det er et afgørende skridt for det videre arbejde med at komme de økonomiske problemer til livs.

Efter nyheden om den store kapitalindsprøjtning har SAA udtalt, at det ville ”gå langt i retning af at stabilisere flyselskabet økonomisk og vil hjælpe med at genoprette alle interessenters tillid til virksomhedens driftsmæssige bæredygtighed”.

I 2015 kom det frem, at langdistanceruterne til Perth, Frankfurt og München var de eneste overskudsgivende interkontinentale ruter hos SAA. Det betød, at ruterne til eksempelvis Beijing og Mumbai blev lukket ned.

SAA brander sig under sloganet Bringing the world to Africa and taking Africa to the world, og den skrantende økonomi på de interkontinentale ruter kan efterhånden gøre det vanskeligt at leve op til det ellers ambitiøse slogan.


Relaterede artikler:

Star Alliance-selskab i økonomiske vanskeligheder

Gør klar til ruteflyvning fra Skandinavien til Sydafrika

SAS opsiger aftale med afrikansk Star Alliance-selskab

EU strammer grebet om oversøiske flyselskaber

South African Airways i kraftig turbulens