A320-flyet på landingsbanen i Halifax efter ulykken. (Foto: TSB/Royal Canadian Mounted Police)

Air Canada sagsøger Airbus efter Halifax-havari

Air Canada mener, at uagtsomhed fra Airbus var skyld i en ulykke i Halifax i 2015 og har derfor lagt sag an mod flyproducenten.

I alt 23 ombordværende kom til skade, da et Airbus A320-200 fly betjent af Air Canada ramte jorden 200 meter inden landingsbanen i Halifax International Airport i Canada den 29 marts 2015. Flyet var to timer forinden planmæssigt lettet fra Toronto Pearson International Airport med 133 passagerer og fem besætningsmedlemmer ombord, men i et kraftigt sne- og blæsevejr dykkede flyet med rutenummer AC624 for tidligt ved landingen i Halifax.

Det resulterede i, at det store tomotorers fly først ramte en antenne og derefter en højspændingsledning, hvilket fik landingsstellet til at rive sig løs. Da flyet ramte jorden, blev det kastet op i luften og kurede herefter godt og vel 570 meter, inden det endelig blev bragt til standsning.

I alt blev 23 ombordværende inklusiv de to piloter bragt til hospitalet og undersøgt, men alle på nær én kunne allerede udskrives samme dag.

Air Canada beskrev i første omgang hændelsen som en klassisk hård landing, som ikke nødvendigvis er et sjældent syn i flyindustrien. Det fik flere af passagererne, der havde oplevet hændelsen som et decideret flystyrt, op i det røde felt, og få dage efter fik de opbakning af de canadiske transport- og sikkerhedsmyndigheder, der slog fast, at der var tale om en kollision med terrænnet og ikke en hård landing.

Dykkede i forkert vinkel
Air Canada valgte at udbetale i omegnen af 26.000 kroner til hver passagerer, men sidenhen har piben fået en anden lyd. På trods af, at transport- og sikkerhedsmyndighederne efter en undersøgelse i efteråret har slået fast, at der ikke var nogle mekaniske eller vedligeholdelsesmæssige fejl ved Airbus-flyet, så har Air Canada valgt at sagsøge flyproducenten. Air Canada mener nemlig, at uagtsomhed hos Airbus var skyld i ulykken, skriver CBC/Radio-Canada.

I anklageskriftet hævder Air Canada således, at Airbus havde undladt at identificere mangler på flyet, og hvordan maskinens flyvevinkel kunne påvirkes af ydre kræfter. Ifølge Air Canada havde Airbus ikke indsat et varslingssystem som kunne advare piloterne mod en afvigelse fra den oprindelige vinkel ved for eksempel ekstreme vejrforhold.

”Airbus har undladt at give en tilstrækkelig og/eller præcise oplysninger om, hvordan piloter bør rette en afvigelse fra den normale kurs i omstændigheder, hvor manuel indgriben var påkrævet,” lyder det i anklageskriftet.

Hos Air Canada er man overbevist om, at flyets besætning i systemet havde indtastet de korrekte indstillinger til flyvningen, og Airbus derfor skulle have informeret om, hvis disse skulle ændres på grund af vejrforholdene.

”Siden luftfartøjet var korrekt konfigureret til indflyvning og landing, og indgangen til denne var stabil, skulle flyet have mødt landingsbanen i en højde på 50 fod (15 meter, red.). I stedet dykkede flyet i en stejlere vinkel end forventet og landede kort af landingsbanen,” står det skrevet i anklageskriftet.

Det er uvist, hvor store omkostninger Air Canada vil gøre Airbus ansvarlig for, men ifølge anklageskriftet ønsker Air Canada at få dækket skaderne på luftfartøjet og andre omkostninger i forbindelse med hele hændelsen.

Airbus har endnu ikke valgt at kommentere på beskyldningerne, ligesom flyproducenten heller ikke har indgivet et svarskrift. Derfor er sagen nu overgået til domstolene.

x

Læs Også

Jet Airways: Sætter Norden i fokus

Indiske Jet Airways vil efter eget udsagn indlede et nyt fokus på Norden. I første omgang er der dog ingen planer om en direkte rute.

Flyselskaber: Indenrigsrejsende må ikke påvirke servicen

De flyselskaber, der betaler for at deres passagerer kan bruge CPH Express, vil ikke acceptere en ringere service, når der dagligt kommer flere tusinde indenrigspassager til.

Airbus og Boeings duopol kan få en ende

En hensigtserklæring mellem Air Canada og Bombardier kan være første skridt hen mod at fravriste Airbus og Boeing magten over markedet for mellemdistancefly.

Dreamliner med kurs mod CPH i problemer

Et Boeing 787 Dreamliner-fly med kurs mod København måtte vende om da der opstod problemer.

Air Canada udvider på CPH

Air Canada udvider sin betjening af Toronto - København ruten i vintersæsonen.

Canada-rute fordoblet på seks år

Med indsættelsen af større fly på sin rute mellem København og Toronto i sommeren 2016, vil Air Canada i løbet af seks år næsten have fordoblet kapaciteten på ruten.