Air China-rute til København udskydes

Air China åbnede i begyndelsen af december måned for salget til den nye rute mellem Beijing og København, der efter planen skulle igangsættes den 2. juni. Nu er ruten uden varsel fjernet fra reservationssystemerne, og Air China har valgt at udskyde åbningen af ruten.

Københavns Lufthavn har set frem til to nye Kina-ruter i 2012. På torsdag i denne uge genoptager SAS ruten mellem København og Shanghai, og den 2. juni skulle det kinesiske luftfartsselskab Air China efter planen have etableret en rute fra Beijing til København.

Men det kinesiske luftfartsselskabs indtog i Københavnbliver ikke en realitet i denne omgang, da ruteåbningen foreløbiger blevet udskudt.

I begyndelsen af december måned blev fire ugentlige afgange på flight CA861/862lagt til salg i reservationssystemerne. Men nu er alle afgange pludseligt fjernet og uden varsel.

I stedet tilbyder Air China code-share flyvning med SAS, der flyver dagligt mellem København og Beijing.

Hos Air China´s europæiske callcenter har man ikke fået en forklaring på, hvorfor Københavner-flyet ikke længere optræder i reservationssystemerne. Her oplyser Air China, at man i stedet kan tilbyde at booke passagererne via Stockholm eller på det direkte SAS-fly fra København som flight CA7012.

Forståelse for beslutningen

Det har ikke været muligt at træffeAir China´s nordiske chefMarkus Yan for en bekræftelse af udsættelsen af ruten fra Beijing til København, men Københavns Lufthavn er i fredags blevet orienteret om beslutningen.

“Vi har fuld forståelse for, at Air China udskyder ruten, og håber at det vil være muligt at få den etableret senere i 2012,“ siger pressechef Søren Hedegaard Nielsen fra Københavns Lufthavn til CHECK-IN.dk.

Hos Københavns Lufthavn håber man, at ruten blot vil blive udskudt til august måned 2012, men i værste fald kan der blive tale om enudskydelse til foråret eller sommeren 2013.

Kilder i markedet antyder, at beslutningen om at udskyde ruter skyldes, at Air China ikke har opnået et tilfredsstillende antal bookinger på det danske marked i løbet af de 10 uger, at ruten har været til salg i reservationssystemerne.

Der skulle efter planen have været opereret fire gangeom ugenmed et Airbus A330-200 fly med plads til 251 passagerer, hvorfor det er mere end 8.000 flysæder, der fjernesper måned mellem København og Beijing.

Hos turistorganisationerne VisitDenmark og Wonderful Copenhagen ærgrer man sig formentlig over, at Air China´s beslutning vil betyde, at der kommer færre kinesiske besøgendeend forventet tilDanmark i 2012. Der var ellers udsigt til rekordår med de to nye ruter fra henholdsvis Air China og SAS.

Foto: Air China Airbus A330-200 (Mel Zhao).

Læsogså:

SAS får konkurrence på København-Beijing

x

Læs Også

Air China har kig på LOT

Den polske regering ønsker at sælge ud af LOT Polish Airlines og Air China er på vej til Warszawa for at forhandle om et køb.

Lufthansa og Air China ser hinanden an

Mens Lufthansa har vendt ryggen til SAS, så overvejer tyskerne nu et joint venture med Air China i stil med det Lufthansa har med United og Air Canada.

København tabte Kina-rute til Genève

Den 2. juni 2012 skulle Air China have indviet en ny flyrute fra Beijing til København. Ruten blev udskudt, men er nu blevet tildelt Genève. Det sker samtidig med, at CPH lancerer en vækstkomité, der skal styrke ruteudviklingen til blandt andet Kina.

Lange udsigter for Air China-rute til København

Etableringen af Air Chinas annoncerede rute fra Beijing til København har lange udsigter. Trods indgåelse af 35 aftaler og kontrakter for 18 mia. kroner under det kinesiske statsbesøg, er der intet nyt omkring den udsatte flyrute.

SAS får konkurrence på København-Beijing

Det kinesiske luftfartsselskab Air China åbner den 2. juni 2012 en direkte flyrute mellem Beijing og København. Der flyves fire gange ugentligt med et Airbus A330-200 fly med plads til i alt 251 passagerer.

Nyt kinesisk selskab på vej i Star Alliance

Star Alliance med blandt andre SAS og Lufthansa kan være på vej med en udvidelse i Kina. Det er Air China-datterselskabet Shenzhen Airlines, der kædes sammen med Star Alliance. En optagelse vil styrke alliancen på det hastigt voksende kinesiske marked.