Air France-KLM køber sig ind i Virgin Atlantic

Et amerikansk og et kinesisk flyselskab har købt 20 procent af aktierne i Air France-KLM, mens det fransk-hollandske flyselskab samtidig køber sig ind i Virgin Atlantic.

En større finansiel transaktion, der er et led i strategiske partnerskabsaftaler, er i dag blevet annonceret af Air France-KLM. Der er tale om en transaktion, der er opdelt i to faser.

Først vil Air France-KLM købe 31 procent af aktierne i Virgin Atlantic for 220 mio. pund, hvilket er tæt ved 1,84 mia. danske kroner. Herefter sælger Air France-KLM samlet 20 procent af selskabets egne aktier til henholdvis Delta Air Lines og China Eastern Airlines, der således hver får et 10 procent ejerskab af den fransk-hollandske luftfartskoncern. Denne transaktion er et led i en samtidig kapitalforhøjelse på 751 mio. euro, eller godt seks milliarder danske kroner.

Når transaktionerne er afsluttet vil Air France-KLM, Delta Air Lines og Virgin Atlantic etablere et globalt joint-venture samarbejde, mens det strategiske samarbejde med China Eastern Airlines samtidig styrkes. Delta Air Lines har allerede et strategisk samarbejde med Air France-KLM og Alitalia, mens der også er et tæt samarbejde med Virgin Atlantic. Nu bliver det hele koblet sammen i en stor strategisk alliance.

Efter købet af 31 procent af aktierne i Virgin Atlantic, vil Virgin Group beholde 20 procent af ejerskabet, mens Delta Air Lines fortsat har en ejerandel på 49 procent. Selvom Virgin Group med transaktionen formelt har afgivet kontrollen over selskabet, så vil man i første omgang beholde formandsposten i bestyrelsen.

“Virgin Atlantic har gjort en stor forskel på folks rejseoplevelser gennem de seneste 33 år og ændret luftfartsindustrien til det bedre. Dette er en fantastisk mulighed for at udvide vores netværk og skabe en stærkere vinder for kunderne, og det vil samtidig gavne vores folk og Virgin-varemærket, som kunderne holder så meget af,” siger Virgins grundlægger Sir Richard Branson i en kommentar.

Stærkeste europæisk-amerikanske netværk
Det er endnu uklart, hvad det udvidede strategiske samarbejde vil betyde i praksis. En pressemeddelelse taler om et styrket grundlag for vækst samt skabelsen af synergier gennem nye codeshare-aftaler til og fra London, koordinering af salg og omkostningsbesparelser.

Skabelsen af det globale joint-venture vil ifølge koncernen styrke positionen i det nordamerikanske og europæiske marked med det stærkeste netværk baseret på 12 meghubs på begge sider af  Atlanten, henholdsvis Amsterdam, Atlanta, Boston, Cincinnati, Detroit, Los Angeles, London, Heathrow, Minneapolis-St. Paul, New York-JFK, Paris-CDG, Salt Lake City og Seattle.

Det styrkede strategisk samarbejde med China Eastern Airlines har til hensigt at styrke Air France-KLM´s tilstedeværelse i Kina og i særdeleshed give Air France-KLM en ledende position i trafikken mellem Europa og Shanghai. Herudover forventes der øget samarbejde om netværk, prissætning samt forskellige operationelle synergier

Transaktionerne ventes gennemført efter en ekstraordinær generalforsamling i Air France-KLM den 4. september, ligesom myndighederne også formelt skal godkende transaktionerne.

 

Relaterede artikler:

Milliardudsalg hos Air France-KLM

63-årig i spidsen for Air France-KLM

Delta køber andel af Virgin Atlantic

Branson overvejer fremtiden for Virgin Atlantic