Air France vil øge lavpristilbud gennem Transavia

Den store spareplan Transform 2012 hos Air France skal sikre milliardbesparelser. Omkostningerne skal ikke mindst nedbringes ved at Air France øger udbuddet af lavprisflybilletter via datterselskabet Transavia på de korte og mellemlange ruter.

Imarts måned præsenterede Air France-KLM koncernen sitårsregnskab for 2011. Det var ubehagelig læsning for aktionærerne, der måtte acceptere et gigantunderskud på over seks milliarderkroner.

Ikke mindst brændstofregningen steg markant for den fransk-hollandske luftfartskæmpe, og nu søger Air France at nedbringe sine omkostninger yderligere ved at øge sit udbud af lavprisflybilletter.

Det sker via datterselskabet Transavia, hvor Air France vil øgeantallet af lavprisflyruter på de korte og mellemlange distancer for at nedbringe omkostningsniveauet.

Fordobler spareplanen
Tilbage i januar annoncerede Air France den såkaldte “Transform 2015“ spareplan, der hurtigst muligt skal nedbringe selskabets omkostninger med 1 milliard euro over de næste tre år.

Den nye udmelding skal spare yderligere 1 milliard euro og fordobler dermed sparekravet til selskabet.

“Målet om at skære 20 procent af omkostningerne er et minimum. Mindre vil underminere redningsplanen og sætte selskabets fremtid på spil,“ siger bestyrelsesformand og CEO hos Air France, Alexandre de Juniac.

Ifølge Air France skal selskabets netværk give overskud i 2014, men man advarer om, at yderligere spareplaner kan blive nødvendige for at nå det mål. Air France har på sine korte og mellemlange ruter været udsat for en massiv priskonkurrence fra andre lavprisflyselskaber.

Den nye redningsplan er produktet af flere hundrede medarbejdere, der har været involveret i arbejdet med at udforme konkrete initiativer og spareplaner.

Vil vinde passagererne tilbage
Overordnet set skal den nye plan genskabe konkurrenceevnen hos Air France, vinde passagererne tilbage, simplificere organisationsstrukturenog gentænke langdistanceruterne, der historisk set har været vækstmotoren i hos Air France.

Endelig skal selskabet altså restrukturere hele sit netværk på de korte og mellemlange ruter.

“Arbejdet medTransform 2015 planen skal gøre os i stand til fundamentalt at transformere selskabet og genskabe konkurrenceevnen, vinde passagererne tilbage og genskabe væksten,“ siger Air France-topchefenAlexandre de Juniac.

Lavprisflyselskabet Transavia, der er et helejet datterselskab af Air France-KLM, opererede i perioden fra december 2008 frem til slutningen af marts 2011 på en række lavprisflyruter fra Københavns Lufthavn. Det var angiveligt manglende opbakning fra koncernledelsen i Air France, der i september 2010 fik Transavia til at træffe beslutning om atafvikle satsningen i Københavns Lufthavn.