(Foto: Marina Lystseva)

Air France vil wetlease russiske fly

Ifølge et russisk medie vil Air France i løbet af foråret wetlease russiske Sukhoi Superjet-fly hos irske CityJet.

Det irske flyselskab CityJet er specialist i wetlease-operationer, hvor der flyves for andre flyselskab på kontrakter. Således indgik CityJet sidste år en aftale med SAS om at skulle operere otte CJR900-fly for det skandinaviske flyselskab.

Men CityJet har også andre kunder, og en af disse er Air France. Ifølge det russiske medie Gazeta.ru forlyder det, at Air France angiveligt er ved at afslutte en aftale med CityJet om at wetlease russiske Sukhoi Superjet 100-fly (SSJ 100) fra maj måned i år.

CityJet afgav i oktober måned sidste år ordre på 15 SSJ 100-fly med option på yderligere 10 fly. Det er planen at første fly skal leveres til CityJet inden udgangen af februar måned.

SSJ100-flyet er i versionen til CityJet indrettet med 98 sæder med plads til fem passagerer på tværs i en 2 + 3 konfiguration. Sædeafstanden er på 32 tommer, hvilket er over gennemsnittet for kort- og mellemdistancefly.

Afventer certificering i London City Airport
Air France og CityJet har tætte relationer. I perioden fra 2002 til 2014 var CityJet et helejet datterselskab af Air France, og i dag er CityJet wetlease-operatør for Air France.

Således flyves der 30 gange om ugen mellem Amsterdam og London City Airport på vegne af Air France med fly af typen British Aerospace Avro RJ85 med plads til 95 passagerer. Det er disse fly, at de russiske Sukhoi-jets skal erstatte.

Sukhoi-flyet er endnu ikke certificeret til at benytte London City Airport, hvilket forventes vil ske i slutningen af 2016. Derefter er der mange muligheder for såvel Sukhoi som CityJet.

“Dette er en rigtig god mulighed for denne flytype. Når SJJ 100-flyet bliver certificeret for flyvninger til London City Airport, vil CityJet også kunne benytte flyet på ruter til og fra lufthavnen,“ siger en kilde tæt på forhandlingerne til Gazeta.ru.

Den russiske Sukhoi Superjet fik ellers en svær start i det internationale luftfartsmarked, da et af testflyene på en demonstrationsflyvning i Indonesien i 2012 fløj ind i en bjergvæg, hvormed 37 passagerer og otte besætningsmedlemmer omkom. Årsagen til ulykken var en menneskelig fejl, og havde intet med flyets præstationer at gøre