Airbus A330-200 fra Air Greenland i Kangerlussuaq Lufthavn.

Air Greenland med A330 på Keflavik-rute

Air Greenland gennemfører i sensommeren fire returflyvninger med A330-fly mellem Kangerlussuaq og Keflavik.

Flypassagerer, der ønsker at rejse mellem Grønland og Island, har hidtil været vant til at flyve direkte fra Ilulissat eller Nuuk til Keflavik-lufthavnen ved Reykjavik. Flyveturen foregår i de mindre Dash-8-200 fly med plads til 37 passagerer.

Sidst på sommeren vil Air Greenland dog tilbyde fire returflyvninger mellem Kangerlussuaq (Søndre Strømfjord, red.) og Keflavik. Det særlige ved disse flyvninger er, at de vil blive gennemført med A330-flyet Norsaq, der har plads til 278 passagerer.

Flyvningerne hænger sammen med, at Air Greenland har vundet en kontrakt om at flyve krydstogtpassagerer mellem Keflavik og Kangerlussuaq, og overskudskapaciteten sælges derfor i det frie marked til alle kunder.

A330-flyet er indsat den 7., 14. og 21. august fra Kangerlussuaq samt den 2. september. Flyet afgår fra Kangerlussuaq kl. 13.40 og lander i Keflavik kl. 17.25 lokal tid. Returflyvningen finder sted kl. 20.15 med ankomst kl. 20.05 i Kangerlussuaq.

Ikke billigere eller hurtigere
Men det er ikke nødvendigvis hurtigere eller billigere at rejse via Kangerlussuaq, når rejsen udgår fra den grønlandske vestkyst. Således tager det tre timer og 10 minutter at tilbagelægge turen fra Nuuk til Keflavik i det lille Dash-8-200 fly, mens rejsen fra Nuuk via Kangerlussuaq samlet tager fire timer og 30 minutter inklusive flyskifte i Kangerlussuaq. Selve flyvningen fra Kangerlussuaq til Keflavik tager blot en time og 45 minutter.

Hjemturen fra Keflavik til Kangerlussuaq ligger dog så sent på dagen, at det ikke er muligt at flyve videre samme dag til Nuuk. Derfor er den samlede rejsetid fra Keflavik til Nuuk via Kangerlussuaq på mindst 16 timer med en overnatning undervejs.

Ser man på billetpriserne, er der heller ingen fordele ved at lade rejsen gå via Kangerlussuaq. På den direkte rute fra Nuuk koster en returbillet i august måned 6.711 kroner, mens en billet via Kangerlussuaq løber op i 8.513 kroner. Til gengæld er det mere komfortabelt at sidde i et stort langdistancefly end i det mindre turboprop-fly.

 

Relaterede artikler:

Air Greenland-fly hjælper privatfly i nød

Air Greenland skal nedlægge 45 stillinger

Air Greenland igen til Canada

Air Greenland skal flyve chartergæster

Air Greenland med flyvninger til Hamborg