Besætningen på den første Air India-flyvning til Stockholm bestod udelukkende af kvinder. Foto: Stockholm Arlanda Airport.

Air India kom til Stockholm

Onsdag aften gjorde Air India endelig sin entré i Stockholm Arlanda med åbningen af sin rute til Delhi. Om en måned er det formentlig Københavns tur til at byde inderne velkommen.

Klokken 18.36 onsdag aften landede et Air India-fly med rutenummer AI167 i Stockholms Arlanda-lufthavn efter en knap syv timer lang flyvetur fra Delhi. Dermed kunne den svenske lufthavnsoperatør Swedavias ruteudviklere endegyldigt ånde lettet op. For så var den længe ventede Delhi-rute en realitet og Sveriges hovedstad har dermed direkte flyforbindelse til hovedstaden i verdens største demokrati.

Også i Københavns Lufthavn er der formentlig gået et lettelsens suk gennem ruteudviklerne. For når Air India ankom til Stockholm på den annoncerede åbningsdato, så kommer de nok også til Københavns Lufthavn den 16. september og åbner sin Delhi-rute med tre ugentlige flyvninger ligesom i Stockholm. Efter at have kæmpet indædt om en rute til Delhi endte de to skandinaviske hovedstadslufthavne nemlig med at få hver sin Air India-rute til Delhi.

Langvarigt og kaotisk
I begge lufthavne har der dog været usikkerhed til det sidste. Ikke mindst fordi forløbet op til onsdagens ruteåbning har været særdeles langvarigt og til tider kaotisk. Derfor har man i begge lufthavne sagt til sig selv, at man først troede på det, den dag det første fly landede.

Den største udfordring for Københavns Lufthavn har været Niels Holck-sagen. Som statsejet flyselskab har Air India haft svært ved at se igennem fingre med, at danske Niels Holck medvirkede ved nedkastningen af omkring fire ton våben i Purulia-distriktet i Vestbengalen i Indien i 1995. Indien begærede ham udleveret fra Danmark til retsforfølgelse i Indien, hvilket Østre Landsret afviste i 2011. Siden da har forholdet mellem Danmark og Indien være noget nedkølet.

Men tingene tøede op da Ole Birk Olesen i foråret aflagt et besøg i Indien og havde besøg af repræsentanter fra Indien i Danmark til støtte for ambassadens og lufthavnens benarbejde for en ny rute.

Løfte armene i jubel
Oprindeligt blev ruten annonceret til at have Københavns Lufthavn som destination. Så trak Air India denne beslutning tilbage, og i stedet begyndte et arbejde bag kulisserne, hvor begge skandinaviske hovedstadslufthavn trak på alle tilgængelige politiske kræfter, for at sikre sig ruten til den respektive lufthavn.

I midten af maj kunne den svenske lufthavnsoperatør Swedavia så annoncere, at Arlanda var løbet sejrrigt ud af duellen med Københavns Lufthavn, men i slutningen af maj kunne CPH overtrumfe den svenske konkurrent ved også at kunne løfte armene i jubel over den nye rute.

Selv efter annonceringerne af de to ruter var der fortsat usikkerhed om hvorvidt inderne nu kom eller ej. Ikke mindst på grund af den korte tid mellem annoncering og ruteopstart samt den meget begrænsede markedsføring af de to nye ruter. Kunne Air India nå at sælge nok billetter? Eller ville man ”hive stikket” inden opstart på grund af for dårligt forsalg?

Da Boeing 787 Dreamliner-flyet med en ren kvindelig besætning onsdag aften landede i Stockholm Arlanda-lufthavnen stod det i hvert fald klart, at stikket ikke blev trukket før opstart på ruten mellem Delhi og Stockholm.

For lille kundegrundlag
Om knap en måned ved vi om Air India holder fast i også at åbne en rute til København. Eller om Air India allerede inden opstarten af CPH-ruten må konstatere, at der ikke er kundegrundlag til to ruter til samme region i Europa. Med forløbet forud for ruteåbningerne in mente, så skal begge lufthavne nok være forberedte på, at Air India ikke partout holder fast i to skandinaviske ruter, men skærer ned til en enkel. Enten på grund af for lille kundegrundlag eller på grund af nedskæringer og økonomiske vanskeligheder i firmaet generelt.

Der var senest flyforbindelse mellem København og Delhi i vinterhalvåret 2008/09. Her åbnede SAS den 28. oktober 2008 en direkte sæsonrute med tre ugentlige afgange mellem de to byer. Ruten lukkede ned igen den 3. marts 2009 og forblev lukket som følge af rutetilpasninger i forbindelse med virkningerne af finanskrisen.

 

 

Relaterede artikler:

Københavns Lufthavn overtrumfer Arlanda

Officielt: Air India-rute til Stockholm

Air India-rute til CPH udsat til august

Usikkerhed om Air India-rute til København

Ny langdistancerute fra København til Delhi

Air India vil åbne Skandinavien-rute i 2017

x

Læs Også

Oslo Lufthavn kan overhale CPH i 2018

Hvis vækstraterne for 2017 i de skandinaviske lufthavne fortsætter uændret i 2018, kan Københavns Lufthavn ikke længere kalde sig Nordens største lufthavn.

SAS Ireland i luften 3. december

Den 3. december går SAS' kontroversielle irske datterselskab på vingerne med sine første flyvninger mellem London og CPH. Senere følger flyvninger indenfor Skandinavien.

Transfertrafikken i CPH i frit fald

I oktober var der 12,7 procent færre transferpassagerer i Københavns Lufthavn, og år til dato har CPH mistet næsten 200.000 passagerer i dette segment.

Aviator åbner ny lounge i Københavns Lufthavn

Atelier Relaxium er navnet på en ny lounge i CPH, som handlingselskabet Aviator åbner senere på måneden.

Russere bekræfter ankomst til CPH

Det russiske flyselskab S7 Airlines har søgt om landingstilladelser i Københavns Lufthavn og vil snart åbne for bookinger på en rute mellem Sankt Petersborg og CPH.

EU godkender ATP´s køber af aktier i CPH

EU-Kommissionen har ingen problemer med, at ATP køber sig ind i Københavns Lufthavn og får lufthavnen tilbage på 'danske hænder'.