Air Sweden opgiver ruteflyvning

Manglende økonomiske muskler til at komme gennem lavsæsonen og en urimelig mediehetz får Air Sweden til at opgive planerne om ruteflyvning med CPH som omdrejningspunkt.

Efter mere end et halvt års intense forsøg på at få luft under vingerne og etablere ruteflyvning fra Nordsverige til Europa og Mellemøsten, har Air Sweden nu langt om længe smidt håndklædet i ringen og opgivet alle planer om ruteflyvning.

Dermed kan Københavns Lufthavn skyde en hvid pil efter at blive omdrejningspunktet for Air Swedens flyvninger fra Nordsverige og videre til Sydeuropa og Mellemøsten. Oprindeligt var det Air Swedens plan at flyve fra København til byer som Skopje, Amman, Beirut, Najaf og Erbil. Desuden skulle der flyves til nordsvenske byer som Umeå og Skellefteå, ligesom en rute til Norrköping også var inde i billedet en over gang.

Satsningen fra København skulle kombineres med en række direkte ruter fra Skellefteå og Karlstad til London Stansted. Og flyvningerne til London blev da også gennemført i en meget kort periode i foråret. Men alt for få passagerer betød, at ruterne blev indstillet. Det skriver selskabet på sin hjemmeside.

Ude med riven
Air Sweden forklarer selv den sløjfede rutesatsningen med, at man ikke har de økonomiske muskler til at klare sig gennem lavsæsonen. Og så føler selskabet sig udsat for en urimelig mediehetz. Her på CHECK-IN.dk har vi blandt andet beskæftiget os med selskabet og dets evigt skiftende planer om ruteåbninger. Air Swedens direktør, Stig-Erik Dahlberg, har dog ikke taget telefonen eller ringet tilbage for at give en plausibel forklaring.

Det er dog ikke kun medierne, som Air Sweden mener, har forfulgt dem. Også de svenske forbrugermyndigheder får en hård medfart i den tekst, som selskabet har lagt op på hjemmesiden flyswedish.eu, som var der billetterne til ruteflyvningerne blev solgt fra. Forbrugermyndighederne har nemlig været ude med riven efter Air Sweden fordi selskabet kaldte sig et flyselskab uden formelt at være det. Air Sweden havde nemlig ikke selv de nødvendige tilladelser til at operere fly og være et flyselskab. Selskabet var blot et såkaldt ”virtuelt flyselskab”. Forbrugermyndighederne har trukket store overskrifter i Sverige med deres kritik af Air Sweden.

Ikke i flåde i flere år
Tidligere på året købte Air Sweden et lille taxafly-selskab med et enkelt propelfly i flåden. Det skete for at få fingere i en såkaldt AOC-tilladelse.

Ifølge hjemmesiden, så fortsætter Air Sweden med at operere som charter- og wet-leaseselskab. De Airbus A320-fly, som er afbilledet på selskabets hjemmeside, har dog ikke været i selskabets flåde i flere år. Og til ruteflyvningerne til London indlejede man et fly fra estiske Estonian Air. Det er således usikkert om Air Sweden overhovedet selv har et eller flere fly.