Airbus A330-300 fly ved leveringen i Toulouse. (Foto: Airbus)

AirAsia X forbereder tilbagevenden til Europa

Fra den 30. oktober kan der atter blive lavprisflyvninger fra Malaysia til Europa med AirAsia X. Det er dog hverken London eller Paris, der er destinationen.

Det succesfulde malaysiske lavprisflyselskab AirAsia har en langdistanceenhed kaldet AirAsia X. Dette flyselskab har tidligere betjent det europæiske marked med ruter til Paris og London, men på grund af de dengang høje brændstofpriser måtte AirAsia X i 2012 lukke ruterne ned, da Airbus A340-flyene var for dyre at operere.

I mellemtiden har det malaysiske lavprisflyselskab skilt sig af med A340´erne og opererer i dag en enhedsflåde på 22 A330-300 fly med yderligere 55 fly på vej af samme type. Disse fly har en bedre driftsøkonomi, hvilket har fået AirAsia X til atter at fokusere på det europæiske marked.

I sidste uge kunne Airlineroute.net således offentliggøre en tidtabel gældende fra den 29. oktober, hvor AirAsia X vil flyve dagligt fra Kuala Lumpur til Barcelona via Istanbul.

Barcelona og Istanbul var i et par dage plottet ind på rutekortet for AirAsia X.

Barcelona og Istanbul var i et par dage plottet ind på rutekortet for AirAsia X.

AirAsia X rykkede efterfølgende ud med en meddelelse om, at offentliggørelsen af tidtabellen blot var en “test”. Men det var tilsyneladende en mere omfattende test, for Istanbul og Barcelona var også blevet plottet ind på selskabets interaktive rutekort på internettet, men disse destinationer blev hurtigt fjernet igen.

Overraskende valg
Iagttagere mener, at AirAsia X endnu ikke har samtlige tilladelser på plads, hvorfor det ikke er tilladt at markedsføre ruten. Men valget af Istanbul og Barcelona er ikke umiddelbart logisk, da det var oplagt, at selskabet ville vende tilbage til Paris og London, hvilket også blev bekræftet af koncernchef Tony Fernandes i slutningen af 2014.

Den internationalt anerkendte luftfartsekspert Behramjee Ghadially er da også overrasket over de mulige planer fra AirAsia X, hvilket han også giver udtryk for på sin blog.

“Det er meget overraskende at se et flyselskab etablere en ny rute til Istanbul i dette efterår i betragtning af den fortsatte politiske uro i Tyrkiet. Herudover vil AirAsia X flyve dagligt til to nye langrute-destinationer og giver samtidig markedet blot to måneders forvarsel, hvilket ikke er tilstrækkeligt,” skriver Behramjee Ghadially.

Istanbul er et stort marked fra Kuala Lumpur med 96.000 passagerer i 2015, mens der blot var 17.000 passagerer mellem Barcelona og den malaysiske hovedstad. Det må dog antages at hovedparten af trafikken til Kuala Lumpur kan gå videre til andre destinationer i Asien og Australien, hvor Air Asia X har et veludviklet netværk. Den samlede kapacitet vil være på 275.000 sæder årligt ved en daglig flyvning i hver retning.

Hvis det lykkes for AirAsia X at realisere planerne vil selskabet givetvis komme før Norwegian, der i 2017 planlægger at etablere langdistanceruter fra Barcelona til USA og Asien.

 

Relaterede artikler:

AirAsia X leder efter europæisk partner

Asiens Bjørn Kjos i sit livs krise

Asiatere vil flyve lavpris til Skandinaven med ny Airbus-model

AirAsia X vil igen tilbyde lavprisruter til Europa

Asien-lavprisflyrute flyttes til Gatwick

 

x

Læs Også

Turkish Airlines svigtede kommunikationen

Turkish Airlines er verdens næststørste flyselskab på de sociale medier, men der skulle gå seks timer efter Ataturk-angrebet, før første opdatering fandt sted.

Passagertal i tyrkiske lufthavne styrtdykker

De tyrkiske charterlufthavne har tabt op til en tredjedel af passagererne, og for første gang siden 2002 er der tilbagegang i passagertallet i Istanbul Atatürk Lufthavn.

Norwegian tester New York-lufthavn

Norwegian bruger i dag JFK-lufthavnen til sine New York-flyvninger, men næste år vil Norwegian åbne sin første rute til Newark-lufthavnen, som SAS også bruger.

Cristiano Ronaldos privatjet havarerede

Et Gulfstream-fly tilhørende CR7 - Cristiano Ronaldo - havarerede i sidste uge under landingsafløbet i Barcelona El-Prat lufthavnen.

Turkish beskærer CPH-rute kraftigt

Turkish Airlines skærer i vinterprogrammet en tredjedel af flyvningerne væk på ruten mellem Istanbul Atatürk og København.

Kriseramt europæisk flyselskab skifter koncernchef

Turkish Airlines har taget afsked med Temel Kotil, der har stået i spidsen for det ekspansive Star Alliance-selskab siden 2005. Afløseren hedder Bilal Eksi.