AirBaltic CS300 (Foto: Bombardier Commercial Aircraft)

AirBaltic bestiller yderligere syv nye fly

Lettiske airBaltic har bestilt yderligere syv fly af typen Bombardier CS300, så selskabet i alt vil modtage 20 fly. Første fly vil blive leveret i andet halvår af 2016.

Den canadiske flyproducent Bombardier modtog i december 2010 en bestilling fra airBaltic på 10 nye CS300-jetfly samt option på yderligere 10 eksemplarer.

De første tre fly i optionskontrakten blev konverteret til en fast ordre i februar 2014, og nu har det lettiske flyselskab afgivet endelig ordre på de sidste syv fly, således at der i alt skal leveres 20 eksemplarer af den nye flytype.

I forhold til listepriserne har ordren på de sidste syv fly en værdi på 506 mio. dollars, eller lidt mere end 3,3 mia. danske kroner.

AirBaltic bliver samtidig det første flyselskab i verden, der kommer til at tage CS300-flyet i brug, og forventningen er, at det allerede sker i løbet af andet halvår af 2016.

“Moderniseringen af vores flyflåde fortsætter, når vi øger til en flåde af 20 teknologisk avancerede jetfly for at understøtte vores ‘Horizon 2021’ forretningsplan. Det vil i høj grad forbedre tilgængeligheden mellem den baltiske region samt Vesteuropa og de østlige markeder og dermed styrke økonomien i Letland, Estland og Litauen og skabe nye jobs,” siger airBaltics administrerende direktør Martin Gauss i en pressemeddelelse.

Vigtig referencekunde
Hos Bombardier er der også glæde over, at airBaltic har afgivet fast ordre på i alt 20 CS300-fly. og sammen med amerikanske Republic Airways bliver airBaltic den største operatør i verden af flyet, der indtil videre er bestilt i omkring 200 eksemplarer.

AirBaltic har i forvejen 12 Q400 turbopropfly, så det lettiske flyselskab bliver en betydelig referencekunde for den canadiske flyproducent, der vil udfordre Airbus og Boeing med det nye mellemdistancefly.

CS300-flyet har plads til 140 passagerer i en all-economy løsning, men det er muligt at presse op til 160 passagerer ind i flyet med en “high density” sædekonfiguration. Det er endnu ikke bekræftet, hvordan airBaltic vil indrette flyene. Det er dog et faktum, at CS300-modellen har store vinduer, rummelige bagagehylder og et 19 tommer bredt flysæde, der tilsammen skulle give en følelse af at flyve med widebody-fly.

x

Læs Også

C-serie fly nonstop over Atlanten

Et af Bombardiers nye C-serie fly tog en direkte tur over Atlanten som led i arbejdet med at få lov til at bruge flyet i London City-lufthavnen.

Lars Thuesen: Tæt på køb af airBaltic-aktier

Jet Time-ejeren Lars Thuesen bekræfter, at han er tæt på at købe 20 procent af aktierne i airBaltic. Investeringen har dog intet at gøre med Jet Time.

Dash-8 krisen: 49 dage der rystede SAS

I efteråret 2007 var Q400-fly fra SAS involveret i tre havarier i løbet af 49 dage. SAS måtte efterfølgende sætte 27 fly på jorden med dags varsel.

SAS opsiger codeshare med airBaltic

SAS har opsagt codeshare-samarbejdet med airBaltic, som man tidligere var medejer af. Nu konkurrerer de to flyselskaber vingespids mod vingespids.

BRA udskyder fly-levering

Indførelsen af en flyskat får svenske BRA til at udskyde modtagelsen af 10 nye Bombardier CS-fly og beholde 12 mere end 20 år gamle fly.

AirBaltic lancerer rute til Abu Dhabi

Fra slutningen af oktober vil airBaltic flyve til Abu Dhabi fra Riga Lufthavn med de ny Bombardier CS300-fly.