AirBaltic har SAS i kikkerten til aktiesalg

AirBaltic har indgået aftale med en finansiel rådgiver, der skal finde en strategisk investor til flyselskabet. SAS er nævnt som eksempel på en mulig investor.

Siden 2012 har det været planen, at det lettiske flyselskab airBaltic skulle privatiseres, efter at den lettiske stat i slutningen af 2011 overtog 99,8 procent af aktiekapitalen i en større redningsaktion. AirBaltic har sidenhen været igennem en omfattende turnaround ledet af koncernchef Martin Gauss, der har vendt skuden i det lettiske flyselskab.

Det kræver dog kapital at kunne begå sig i luftfarten i dag. Derfor leder den lettiske stat sammen med airBaltic efter en strategisk investor, der kan bidrage til at opfylde selskabets strategiplan Horizon 2021, der blandt andet omfatter en større flådefornyelse. I begyndelsen af november sidste år købte tyske Ralf Dieter Montag-Girmes 20 procent af aktiekapitalen for 52 mio. euro, eller hvad der svarer til knap 390 mio. kroner.

Men den lettiske stat vil tilsyneladende helt ud af ejerskabet af airBaltic. Derfor inviterede man i slutningen af 2016 en række finansielle rådgivere til at byde på opgaven med at finde en strategisk investor inden udgangen af 2017. Ifølge Air Transport World har man nu valgt den M&A-rådgivningsvirksomhed, der skal gennemføre salget af en større aktiepost.

“Vi har haft inviteret en bred kreds af internationale M&A-virksomheder – alle de store navne – til at byde på opgaven med at sælge flyselskabet til en strategisk investor. Mandatet udelukker ikke en salg af majoriteten, men det bliver nødt til at være et godt strategisk match for at sikre, at Letlands infrastruktur forbliver intakt,” sagde airBaltics koncernchef Martin Gauss ved et nyligt interview med Air Transport World.

SAS kunne være mulighed
Umiddelbart peger Martin Gauss på de tre store europæiske luftfartskoncerner, henholdsvis Air France-KLM, IAG samt Lufthansa-gruppen som mulige købere. Som eksempel nævner airBaltic-direktøren ifølge Air Transport World, også polske LOT samt SAS som potentielle strategiske investorer.

“Vi vil fortsætte med at gøre, hvad vi altid har gjort, men vi kunne godt bruge ekspertise fra en stærkere luftfartspartner. En af de tre europæiske luftfartskoncerner ville passe bedst til os, fordi vi er europæere, men hvis de ikke kan passe ind i vores koncept, kunne vi ligeså godt finde vores partner i Asien. Jeg mener stadig, at Letland og Baltikum er undervurderet. Vi har seks millioner mennesker her – det samme som i Finland – men vi har ingen langdistanceruter fra Baltikum sammenlignet med mange langdistanceruter fra Helsinki,” siger Martin Gauss.

SAS har et særdeles godt kendskab til airBaltic. Det lettiske flyselskab blev etableret den 28. august 1994 gennem en joint venture aftale mellem SAS og den lettiske stat. Første flyvning fandt sted den 1. oktober 1995. SAS solgte i januar 2009 sin ejerandel på 47,2 procent til en baltisk investeringsvirksomhed, der havde den daværende koncernchef Bertolt Flick som ejer. Dengang fik SAS 148 mio. kroner for aktierne.

AirBaltic har et rutenetværk med København, Billund, Stockholm, Gøteborg og Oslo. på rutekortet. Selskabet beskæftiger 25 fly, hvoraf 11 af disse er ældre Boeing 737-fly. Herudover har selskabet 12 Bombardier Q400-fly i flåden samt to helt nye jetfly af typen Bomardier CS300 med yderligere 18 på vej.

“Vi har tidligere været store ejere i airBaltic, men som en del af SAS’ strategi om at fokusere på det skandinaviske marked, valgte vi at trække os ud af airBaltic,” siger pressechef Mariam Skovfoged fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

 

Relaterede artikler:

AirBaltic-topchef i Etihad-frieri

AirBaltic træder ind i Airlines for Europe

AirBaltic vil være pan-baltisk flyselskab

Flere airBaltic-fly til København

Ny medejer af tidligere SAS-selskab