AirBaltic vil være pan-baltisk flyselskab

Lettiske airBaltic har kurs mod at blive et rendyrket pan-baltisk flyselskab. To nye ruter fra Tallinn og Vilnius åbner til foråret, og inden fem år ønsker selskabet at tilbyde 11 direkte ruter fra hver af de to byer.

De tre stater ved den sydøstlige kyst mod Østersøen er kendt som Estland, Letland og Litauen, og tilsammen udgør det det område, som i dag kaldes Baltikum.

I de baltiske stater har det været forsøgt at etablere nationale flyselskaber i de respektive lande, men med Estonian Airs nylige konkurs og flere mislykkede forsøg på at skabe et bæredygtigt nationalt flyselskab i Litauen, ser det ud til, at det lettiske flyselskab airBaltic indtil videre har vundet luftherredømmet i området.

Den 22. maj i år gik Air Lituanica konkurs, og den 7. november var turen kommet til Estonian Air. Det har fået lettiske airBaltic til at øge væksten hos de nordlige og sydlige naboer i håb om at få kontrol over markedet.

Således har airBaltic netop meddelt, at selskabet fra den 27. marts åbner en daglig rute mellem Tallinn og Amsterdam, mens selskabet fra den 18. april vil flyve to gange dagligt fra Tallinn til Vilnius.

“AirBaltic´s hjemmemarkeder er Letland, Litauen og Estland. Udviklingen i den baltiske region ved at tilbyde flere direkte flyvninger er en del af vores forretningsplan, Horizon 2021. Denne plan sigter mod at tilbyde 11 direkte ruter ud af Vilnius og Tallinn i løbet af de kommende fem år. Men stræk efterspørgsel i begge retning er en forudsætning for fremtidige forbedringer,“ siger Wolfgang Neuss, der er direktør for airBalitc´s netværksafdeling.

Fem ruter til Skandinavien
Allerede nu kan airBaltic tilbyde fire direkte ruter ud af Vilnius til henholdsvis Stockholm, Berlin, Amsterdam og Riga. Fra Tallinn har airBaltic i dag ruter til Paris, Berlin, Wien og Riga.

Fra hovedbasen i Riga betjener airBaltic 60 destinationer, heraf fem daglige afgange til Stockholm, tre daglige til Oslo og København samt én daglig afgang til Billund i sommerhalvåret.

AirBaltic har i dag en flåde bestående af 12 ældre Boeing 737-fly samt 12 fly af typen Bombardier Q400. I løbet af 2016 forventes det lettiske flyselskab at få leveret det første af 10 helt nye Bombardier CS300-fly, der sandsynligvis vil blive indrettet i en version med plads til 148 passagerer i en all-economy version.