Airberlin-fly i Berlin Tegel-lufthavnen. Foto: Ralf Manteufel / Wikimedia Commons.

Airberlin beder om hjælp fra delstater

Efter at frasalget af NIKI er gået i vasken, beder airberlin nu to tyske delstater overveje, om de vil stille med lånegarantier.

Airberlin har bedt de to tyske delstater Berlin og Nordrhein-Westfalen overveje om ikke de ville være parate til at give airberlin lånegarantier, som kan være med til at det store tyske flyselskab kan holde sig flyvende. Det bekræfter airberlin overfor den tyske avis Die Welt.

Når det lige er de to af de 16 tyske delstater, som airberlin tager kontakt til, så er det ikke tilfældigt. De to delstater er nemlig hjemsteder for airberlins to store tyske trafikknudepunkter i Berlin Tegel og Düsseldorf Airport. Langt hovedparten af airberlins 8.000 ansatte er derfor beskæftiget i de to delstater.

Forblive airberlin-medejer
Føleren fra airberlin om delstaternes lyst til at stille lånegarantier kommer efter at et salg af en ejerandel på 49,8 procent i datterselskabet NIKI til airberlins egen medejer Etihad Airways gik i vasken i sidste uge. Det skulle ellers have givet airberlin knap 2,3 hårdt tiltrængte milliarder kroner i kassen og givet lidt mere orden i tingene hos airberlin. En orden, som Etihad Airways længe har efterspurgt. Selskabet fra Abu Dhabi ejer knap 30 procent af airberlin og har flere gange lånt airberlin penge. Senest et lån på 2,6 mia. kroner samt en garanti om at forblive airberlin-medejer i mindst 18 måneder.

Etihad Airways havde dog selv en stor andel af skylden for at salget af NIKI gik i vasken. Transaktionen skulle nemlig have været gennemført i forbindelse med at Etihad og rejsekoncernen TUI i fællesskab havde etableret et nyt tysk-østrigsk flyselskab under projekttitlen ”Blue Sky”. Efter omkring et halvt års arbejde stod det i sidste uge klart, at det nye flyselskab ikke bliver til noget.

Selskabet skulle have bestået af fly fra NIKI og TUI’s eget flyselskab, TUIfly, samt fly, som TUIfly i dag opererer på en wet-lease aftale for airberlin.

Gøre livet lettere
Ved at lade både NIKI og airberlin-flyene opereret af TUI indgå i det nye selskab, ville airberlin få sin flyflåde noget nær halveret med et snuptag. Et træk, der uden tvivl ville gøre livet lidt lettere for airberlin. Tysklands næststørste flyselskab har allerede tidligere i år sendt omkring 40 fly videre til Lufthansa-koncernen. Her har datterselskaberne Eurowings og Austrian overtaget flyene.

Ifølge en pressemeddelelse fra TUI, så er ”Blue Sky” blevet droppet fordi der er overkapacitet på det tyske marked. Noget som TUI og Etihad blandt andet kan takke transaktionen af de mere end 40 tidligere airberlin-fly til Lufthansa-selskaberne for.

Hvis de to delstater beslutter sig for at stille de ønskede bankgarantier, så kan de formentlig slippe afsted med det uden at EU-Kommissionen protesterer. Bankgarantier er nemlig ikke det samme som direkte offentlig støtte, som hvis delstaterne eksempelvis gik med i en aktieemission og købte sig ind i airberlin. Den slags er i princippet ulovligt. Men EU opererer med udtrykket ”En gang er sidste gang”. Det giver mulighed for at europæiske flyselskaber kan modtage statsstøtte én gang og kun én gang.

Lufthansa mulig partner
Foruden følerne til de to delstater, så nærmest trygler airberlin’s topchef også efter at en samarbejdspartner melder sig hurtigst muligt.

”Vi er nødt til at finde en partner i 2017 og Lufthansa er en af få mulige (partnere, red.),” sagde airberlin’s topchef, Thomas Winkelmann, i sidste uge til den tyske avis Die Zeit. Han blev øverste chef for airberlin 1. februar i år efter 18 års ansættelse hos netop Lufthansa.

Lufthansa-koncernen har tidligere erklæret sig parate til at se på airberlin. Men kun på én betingelse. Det er at airberlin’s gæld på omkring otte mia. kroner ikke følger med. Den må Etihad og de øvrige nuværende ejere selv tage hånd om. Den vil Lufthansa-koncernen ikke røre ved.

Ifølge den tyske avis Wirtschaftswoche, så har også amerikanske Delta Air Lines og kinesiske HNA Group vist interesse for airberlin.

 

 

Relaterede artikler:

Airberlin: Vi overlever ikke uden ny partner

Etihad og TUI opgiver fælles flyselskab

Lufthansa vil overtage gældfrit airberlin

Lufthansa-mand skal redde airberlin

Medier: Etihad vil af med airberlin til Lufthansa

Overlevelsesplan: Airberlin reducerer flåden fra 127 til 75 fly

Etihad og TUIFly på vej mod fælles flyselskab

Etihad køber 49,8 procent af europæisk flyselskab

Nyt flyselskab starter med 62 fly