Airberlin: Frekvenser frem for nye destinationer

Det er vigtigere for airberlin at øge antallet af frekvenser på ruterne til sine nuværende fem nordiske destinationer, end at åbne nye destinationer i Norden. Dansk salgsteam fordobles.

Flypassagererne i Billund og Aalborg kan sandsynligvis spejde langt efter airberlin og forbindelser med det tyske luftfartsselskab til dets trafikknudepunkter i Düsseldorf og Berlin. For selskabets nordiske chef slår fast, at selskabet hellere vil styrke det eksisterende nordiske rutenetværk end at åbne nye ruter.

Airberlin flyver i dag til fem nordiske destinationer. Det er København, Gøteborg, Oslo Gardermoen, Stockholm Arlanda og Helsinki. Fra Berlin Tegel flyves til alle fem byer, mens der fra selskabets andet trafikknudepunkt i Düsseldorf er forbindelse til København og Helsinki.

Selskabets strategi i de kommende år vil handle om at styrke de eksisterende nordiske ruter med flere frekvenser. Ikke om at åbne nye destinationer i Norden.

”Vi vil hellere flyve fire gange dagligt mellem Berlin og København, end tre gange dagligt på ruten plus én gang mellem Berlin og Billind,” fastslår Jan Anderstedt, som er area manager for Norden hos airberlin.

Han frygter, at selskabet ikke kan fylde flyene på tyndere nordiske ruter og må lukke dem efter kort tid. Så har man brugt kapacitet på det eksperiment. Kapacitet, som kunne være brugt til at styrke betjeningen af de eksisterende ruter.

Udvider dansk stab
Airberlin anslår, at mellem 35 og 40 procent af de rejsende på ruterne til og fra København er forretningsrejsende.

For at få endnu bedre fat i det segment, udvider airberlin sin stab af danske salgsmedarbejdere fra én til to. Lise Mwanengo er således ny sales manager for airberlin i Danmark. Hun bliver ansvarlig for rejsebureauer, TMC, rejsearrangører og får særligt fokus på ferierejser.

Lise Mwanengo bliver kollega med Lina Nordlander, som har været sales manager for Danmark siden januar 2012. Lina Nordlander vil fremover koncentrere sig om salg til virksomheder samt forretningsrejser.

48 ugentlige flyvninger
Airberlin kæmper fortsat med at slippe af med sit image som lavprisselskab og få markedet til at forstå, at man nu er et netværksselskab med hubs og business class på sine langdistancefly.

Jan Anderstedt betegner airberlin’s nye business class, som verdens bedst bevarede hemmelighed. Indtil videre er fem ud af selskabets 12 Airbus A330-200 fly blevet udstyret med de nye business class-sæder, der er magen til dem, man finder hos samarbejdspartneren Etihad Airways. Lie-flat seng med persienner, der giver en følelse af at have sin egen lille kabine. Hvert fly er udstyret med 19 business class-sæder, der har 15-tommer HD-skærme foran sig. Stolene er opstillet i en 1-2-1 stoleopstilling, der giver adgang direkte til midtergangen fra alle sæder. Noget man ikke finder ved eksempelvis SAS’ 2-2-2 stoleopstilling på business class.

Der er dog grænser for hvor man kan komme hen i verden, mens man nyder en middag på business class på et af airberlins langdistancefly. Selskabet har således ikke en eneste rute til Asien. Det lader man Etihad Airways, der ejer knap 30 procent af airberlin, tage sig af via dets trafikknudepunkt i Abu Dhabi.

”Vi fokuserer på Nordamerika, hvortil vi har 48 ugentlige flyvninger. Desuden har vi en codeshare-aftale med American Airlines til 56 destinationer i Nordamerika,” forklarer Jan Anderstedt.

Samarbejdet med American Airlines er et resultat af, at airberlin sidste år kom med i oneworld-alliancen, som blandt andet også tæller British Airways, Iberia og Finnair.