Airberlin: Norwegian får udfordringer

Det er langt fra nemt at drive langruteflyvning. Det fastslår airberlin’s salgschef, der forudser udfordringer for Norwegian.

Airberlins salgsdirektør, Paul Gregorowitsch, ser mange ligheder mellem airberlins mangeårige langdistanceoperationer og Norwegians nye satsning på langdistanceflyvninger fra Skandinavien til i første omgang en række destinationer i USA samt Bangkok i Thailand.

”De får sandsynligvis de samme udfordringer som vi har haft. At flyve interkontinentalt er noget helt andet end blot at flyve mellem destinationer i Europa. Det kræver stor tålmodighed at få operationen på plads og gjort optimal,” fastslår Paul Gregorowitsch over for CHECK-IN.dk.

Langt større konsekvenser
Airberlin købte charterflyoperatøren LTU i 2007. LTU opererede langruteflyvninger til leisure-destinationer. De operationer er nu blevet en integreret del af airberlin og en del af forklaringen på at airberlin ikke længere definerer sig selv som et lavprisselskab, som man gjorde tidligere. I dag er man et netværksselskab, hvor det blandt andet handler om at feede trafik fra destinationer i Europa ind til langruterne, der udgår fra selskabets to trafikknudepunkter Berlin Tegel og Düsseldorf.

Norwegian har den seneste halvanden uge oplevet store problemer med sine to nye Boeing 787 Dreamliner-fly, som i flere tilfælde har ført til at aflyste fly. Og hvor lignende problemer på europæiske flyvninger ofte kun ville give forsinkelser på op mod seks timer, så får det langt større konsekvenser, når passagererne strander i Bangkok.

Noget vi skulle lære
Paul Gregorowitsch pointerer, at det kræver tilvænning pludselig at skulle flyve langt længere strækninger end tidligere.

”Vi har erfaringer med 11,5 timer lange flyvninger til Asien. Men det var noget vi skulle lære,” siger Paul Gregorowitsch.

Han peger på, at airberlin tilbyder gratis mad og drikke ombord på sine langdistanceflyvninger. Noget som ifølge Gregorowitsch er en forventelig service, når vi taler om så lange flyvninger. Hos Norwegian er mad og drikke services, som man køber ved siden af billetten.

Når Norwegian til november begynder at flyve fra København til Fort Lauderdale i Florida i USA og i foråret 2014 tilføjer Los Angeles og New York, så vil det sandsynligvis udfordre airberlins danske forretning.
Airberlin flyver fra Berlin til Fort Myers og Miami i Florida samt til Chicago, Los Angeles og New York. Og lige lidt under halvdelen af alle passagerer på selskabets fire daglige rotationer mellem København og Berlin Tegel er transferpassagerer.