(Foto: Andreas Wiese / airberlin)

Airberlin styrer mod ren Airbus-flåde

Besparelserne i Airberlin får nu konsekvenser for selskabets flåde af Boeing-fly, som inden 2017 skal udfases til fordel for en rendyrket Airbus-flåde.

Inden udgangen af næste år vil det sidste Boeing-fly forlade Airberlins flåde. Ifølge branchesitet Aero.de vil Tysklands næststørste flyselskab overgå til en homogen Airbus-flåde fordelt på A320-familien samt Airbus-langruteflyene A330-200. Det skriver CH-aviation.

Airberlin råder i dag over en spraglet mellemdistanceflåde af 36 Boeing 737 og 64 Airbus A320-fly.

Flådejusteringerne sker som et led i Airberlins effektivitetsprogram, Turbine, som blev sat i verden i 2013 for at sænke omkostningerne i det økonomisk trængte flyselskab. Foreløbigt har Turbine sikret Airberlin en besparelse på 400 mio. euro, men behovet for besparelser fortsætter.

I april måned offentliggjorde Airberlin sit 2014-regnskab, som viste en blødende bundlinje på minus 377 mio. euro mod minus 316 mio. euro året før.

Køber op hos italiener
I alt skal otte Boeing 737-700 og 28 Boeing 737-800 udfases. Flyene skal erstattes med 14 Airbus A320-fly fra italienske Alitalia. Begge selskaber har Abu Dhabi-selskabet og masseinvestoren i europæiske flyselskaber, Etihad Airways, i ejerkredsen.

Airberlin vil med en strømlinet flåde opnå en række af de samme økonomiske fordele, som de omkostningseffektive lavprisflyselskaber har med deres enhedsflåder.

Det tyske Oneworld-medlem råder også over 17 Dash 8 Q400-fly. Disse drives af regionalflyselskabet Luftfahrtgesellschaft Walter.

En ting står dog endnu uklart, og det er, hvordan Airberlin vil nå til enighed med TUIfly om en annullering af den lejeaftale, som Airberlin har indgået med konkurrenten i Hannover om leje af 14 Boeing 737-fly.

TUIfly har ifølge Reuters meddelt, at man ikke ønsker at annullere den lukrative kontrakt, der løber frem til 2019.

En æra slutter
Med beslutningen om at udfase Boeing-flyene slutter en æra med amerikanskproducerede fly hos Airberlin.

Selskabet blev i 1978 stiftet som et charterflyselskab under amerikansk administration med to Boeing 707-fly, som skulle flyve vest-berlinske turister til Mallorca. Siden har størstedelen af Boeings 737-serie også været at finde i Airberlins flåde.

I 2007 stod Airberlin til at styrke de nære bånd til den amerikanske flyproducent med en bestilling på 25 Dreamliner-fly, men disse blev sidste år afbestilt sammen med 18 Boeing 737-fly som et led i flyselskabets besparelser.

Billede: Boeing-flyene skal inden længe forlade Airberlins flyflåde. Foto: Andreas Wiese / airberlin