(Foto: Airbus)

Airbus blev den store vinder ved Farnborough Airshow

Det traditionsrige Farnborough Airshow løb af stablen i sidste uge, og det er Airbus, der kan se tilbage på ugen med de bredeste smil. Flyproducenten satte konkurrenterne til vægs, og sikrede klart flest ordrer af alle.

Farnborough Airshow er netop overstået, og det er dermed tid til at gøre status over det ordrekapløb, som traditionen tro finder sted mellem de største flyproducenter.

Akkurat som ved flyudstillingen i Paris sidste år, blev den helt store vinder Airbus, der lavede tilsagn og ordrer på 496 fly til en samlet værdi af 405 milliarder danske kroner. Det er over dobbelt så mange som hos flyproducentens største konkurrent Boeing, der i alt lavede 201 aftaler til en værdi af 218 milliarder kroner.

Airbus’ gode resultat skyldes i høj grad flyproducentens nye A330neo-model, der blev præsenteret ved åbningen af udstillingen i mandags. Forud for showet havde selskabet håbet på, at deres nye brændstofbesparende satsning i løbet af ugen samlet kunne trække 100 tilsagn og ordrer, men da ugen var omme, var antallet oppe på 121, og det vakte naturligvis glæde hos Airbus’ salgschef John Leahy:

Vi tror, at det er ny rekord (for en ny Airbus-model ved Farnborough, red.), og det må næsten også være rekord for samtlige fly-opvisninger.”

Den største bestilling af Airbus A330neo kom fra det malaysiske lavprisselskab AirAsia X, der gav tilsagn om ordrer på 50 fly til deres langdistanceflyvninger, der i fremtiden blandt andet skal inkludere ruter til Skandinavien. I det hele taget var der stor interesse for Airbus’ new engine option-modeller, der med en ny Rolls-Royce motor er sat i verden for at spare brændstof. Med 317 ordrer og tilsagn på sine A320neo-fly, rundede Airbus i løbet af ugen 3.000 samlede ordrer på neo-flytypen.

Boeing stadig førende i 2014
På trods af Airbus’ succes, kan Boeing stadig bryste sig med, at de er den flyproducent, der har sikret flest endelige ordrer i dette kalenderår med 783 mod Airbus’ 648. Ved flyudstillingen præsenterede Boeing planerne om en ny version af deres 737 MAX 8 med 11 ekstra sæder, der giver et totalt sædeantal på 200.

Den nye model, der ligesom A330neo også er brændstofbesparende, var den mest eftertragtede Boeing-model ved Airshowet. Således var 86 af producentens aftaler placeret på den nye MAX8-model, hvor det kinesiske flyselskab Hainan Airlines stod bag 50, Monarch Airlines 30, og Okay Airlines de resterende 6.

Et godt stykke bag Boeing og Airbus på ordrelisten ligger ATR, der forud for Farnborough Airshow offentliggjorde, at firmaet havde landet ordrer på 144 fly i 2014. Antallet er dog på dette tidspunkt ny rekord for den italiensk-franske producent, der med yderligere 38 endelige ordrer og 56 optioner og tilsagn i løbet af den sidste uge, byggede videre på kalenderårets flotte resultat.

ATRs ordreantal er interessant set med danske øjne, idet Nordic Aviation Capital stod for over halvdelen af ATR’s aftaler. Det danske firma lukkede således 25 ordrer med option på yderligere 50, og blev dermed ATRs klart største kunde i den forgangne uge.

Embraer distancerede Bombardier
Bombardier og Embraer har efterhånden sat sig tungt på markedet for regionaljets, som er definitionen på jetfly med under 100 sæder. Men ved flyudstillingen i Farnborough distancerede Embraer ganske eftertrykkeligt sin canadiske konkurrent, der blev ugens helt store taber.

Den oprindelige plan var, at Bombardier i denne uge skulle præsentere sin længe ventede C-Series, der rent fysisk skulle vises frem ved udstillingen, men modellen dumpede en testflyvning i maj og mangler stadig mindst 2.000 testflyvninger, før den kan godkendes og få sin flyvetilladelse. Det har betydet, at nogle firmaer holder igen i forhold til at bestille modellen, og derfor landede Bombardier kun 5 endelige ordrer og 48 tilsagn i Farnborough.

Anderledes positivt så det ud for Embraer, der benyttede ugen til at vise sin nye modificerede udgave af den populære E-175’er frem. Allerede tidligt på ugen fik Embraer sikret en foreløbig ordre på 100 E2’ere, som den nye model også kaldes, fra amerikanske Trans States Holdings, efterfulgt af 50 tilsagn om ordrer på E195 E2 fra brasilianske Azul. Hvis alle optioner opfyldes, ender Embraer ugen på 158 ordrer.

Der blev ved Farnborough Airshow i alt indgået tilsagn og ordrer på 1.006 fly, samt optioner på 204 yderligere, og det er en relativ stor stigning fra seneste Airshow i Farnborough i 2012, hvor flyproducenterne landede tilsagn og ordrer på samlet 758 fly.