Airbus kan ikke få økonomi i A380

Hvis ikke Airbus får nye A380-ordrer inden årets udgang, vil man sandsynligvis skrue produktionstempoet ned til under et fly om måneden.

Airbus har allerede reduceret den årlige produktion af Airbus A380-flyene i den franske lufthavn Toulouse’s nordvestlige hjørne fra 27 i 2016 over 15 i år til 12 i 2018.

Nu åbner Airbus imidlertid for at produktionstempoet kan blive sat yderligere ned og komme under det ”magiske” og symbolske ”ét fly om måneden”.

”Det er sandsynligt, at vi er nødt til at gå under rate en,” siger vice president og ansvarlig for A380-programmet hos Airbus, Didier Evrard, til Air Transport World.

Ekstra meget opmærksomhed
At gå under ”en per måned” vil sandsynligvis blive en realitet, hvis ikke Airbus modtager nogle nye A380-ordrer inden udgangen af i år. Der er nemlig stadig ledige ”slots” på produktionsbåndet i 2019.

Flyproducenterne Airbus og Boeing bruger ofte Paris Airshow til at annoncere nye store bestillinger. På den måde får producenterne og flyselskaberne ofte ekstra meget opmærksomhed omkring ordrerne. Airshowet løber af stablen i Paris’ Le Bourget-lufthavn om to uger. Men om der annonceres Airbus A380-ordrer under airshowet er dog mere tvivlsomt.

De fleste af de flyselskaber, som har passagerruter med tilstrækkelig efterspørgsel til at kunne fylde de mere end 500 sæder i A380’eren, har allerede købt og idriftsat flytypen. De fleste selskaber har et mindre antal A380’ere, som de bruger på de mest passagertunge ruter til at supplere et større antal mindre langdistancefly som Boeing 777, Boeing 787, Airbus A340, Airbus A330 og de nye Airbus A350’ere.

Satser på nye winglets
Oprindeligt håbede Airbus at kunne nå ”break-even” ved 270 producerede fly. Sidenhen blev barren rykket op til 420 fly. Med i alt 317 leverede og bestilte fly er der stadig et stykke vej op til det mål. Airbus øverste chef, Fabrice Brégier, har da også erkendt, at flyproducenten formentlig aldrig kommer til at tjene de omkring 160 mia. kroner hjem, som Airbus har brugt på at udvikle A380’eren. Han har dog også forsikret, at Airbus nu sælger de enkelte fly for mere end hvad det koster at producere flyene. Det har ikke altid været tilfældet.

A380-storkunden Emirates Airlines har tidligere opfordret Airbus til at lave en neo-udgave af A380’eren i stil med de neo-udgaver, som Airbus har lavet af sine Airbus A320 og A321 fly. Neo står for ”New engine option” og neo-flyene giver med blandt andet nye mere effektive motorer en langt bedre brændstoføkonomi end de traditionelle Airbus A320 og A321-fly.

Airbus har dog indtil videre begravet ideen om en Airbus A380neo og satser i stedet på en løsning med nye winglets, som kan reducere det store fire-motorede flys brændstofforbrug med 3-4 procent.

 

 

Relaterede artikler:

Airbus A380 skal på museum

Emirates accepterer udskudt levering af 12 A380-fly

Airbus vil skære ned på A380-produktionen

Marked for A380 skrumper

Airbus topchef: A380 er vigtig for fremtiden

 

x

Læs Også

Lufthansa flytter kapacitet fra Frankfurt

Lufthansa er kraftigt utilfreds med taksterne i Frankfurt Lufthavn og har nu annonceret, at fem af selskabets 14 Airbus A380'ere ikke længere skal have base i Frankfurt.

Vil pensionere A380’ere

Verdens første bruger af Airbus A380-dobbeltdækkerflyet, Singapore Airlines, vil pensionere de første eksemplarer.

Kina skriver luftfartshistorie

Det første store kinesisk producerede passagerfly gennemførte i dag en succesfuld testflyvning fra Shanghai-Pudong lufthavnen. Nu er Comac klar til at udfordre Boeing og Airbus.

Airbus A380 fra Gatwick til Heathrow

Det tog 16 minutter for et stort A380-800 fly fra Etihad Airways at flyve fra Gatwick Airport til Heathrow Airport.

A380-turbulens kastede business jet rundt

Turbulens fra et Airbus A380 fly fik business jet til at rulle rundt, miste kraften på begge motorer og falde mere end 3.000 meter.

Airbus A380 skal på museum

På tirsdag ankommer et Airbus A380-fly til flymuseet i Paris-Le Bourget, hvor publikum fra næste år vil få adgang til megajumboen.