(Foto: A. Doumenjou / Airbus S.A.)

Airbus vil skære ned på A380-produktionen

Airbus har svært ved at finde nye kunder til A380-dobbeltdækkeren og mere end halverer produktionstempoet.

Efterspørgslen efter de allerstørste passagerfly er ikke just særlig stor blandt verdens flyselskaber. Det får nu Airbus til at skrue kraftigt ned for produktionen af verdens største passagerfly, Airbus A380. På nuværende tidspunkt producerer og leverer Airbus 30 A380’ere om året. Det vil i 2018 blive reduceret til 12 fly om året.

Meddelelsen om nedskaleringen kommer kort tid efter at Boeing annoncerede en lignende nedskalerimng af sin produktion af Boeing 747-8 fra knap 16 til seks fly om året.

Udskyder igen og igen
Flyselskaber over hele verden har i alt købt 319 Airbus A380’ere, hvoraf 193 eksemplarer er blevet leveret. Airbus mangler at producere 16 ud af dette års 30 Airbus A380’ere. Med 16 i år, 30 i 2017 og 12 fly om året fra 2018 vil produktionen med de nuværende 126 ordrer lukke i 2024.

I flere tilfælde er det dog usikkert om ordrerne nogensinde bliver produceret og leveret. Leasingselskabet Amedeo har ingen kunder til sine bestilte 20 Airbus A380’ere, og Virgin Atlantic bliver ved med at udskyde leveringen af de seks fly, som det britiske flyselskab bestilte for flere år siden.

Samtidig begynder der så småt at opstå et marked for brugte Airbus A380-fly. Således udløber leasingaftalerne næste år på flere af de Airbus A380’ere, som Emirates Airlines og Singapore Airlines har i sine flåder. Fly, som blandt andre Iberia kunne tænkes at være interesseret i. Desuden har store trofaste Airbus-kunder som Air France og Lufthansa klart meldt ud, at de ikke har planer om at anskaffe flere eksemplarer af det store dobbeltdækkerfly, som selskaberne kun kan anvende på de allermest befærdede ruter til New York, Los Angeles, Beijing og lignende.

Ikke nye ordrer
Endelig så har Airbus ikke formået at få en A380-fod indenfor på det japanske indenrigsmarked, hvor der ellers traditionelt er blevet anvendt widebody-fly på indenrigsruter. Således havde flere japanske flyselskaber tidligere en særlig D-version af Boeing 747-400 flyet, som var indrettet udelukkende med economy class-sæder, så flyene kunne tage mere end 650 passagerer. De fly er hovedsageligt blevet erstattet af Boeing 777-fly og ikke af Airbus-fly.

Eneste japanske A380-kunde er Star Alliance-medlemmet ANA, der i starten af 2016 købte tre Airbus A380-fly. Der var dog ikke tale om nye ordrer, men om tre fly, som oprindeligt var bestilt af det japanske lavprisselskab Skymark Airlines. Det selskab gik dog konkurs i 2015. Ingen nordamerikanske flyselskaber har endnu vist interesse for dobbeltdækkerflyet.

Af de resterende 126 Airbus A380-fly skal der stå Emirates Airlines på siden af 61 fly. Emirates Airlines har gentagne gange opfordret Airbus til at udvikle en ny Airbus A380neo med blandt andet mere effektive motorer. En sådan en vil Emirates gerne købe 100 af, har Emirates-topchef Tim Clark flere gange proklameret. Airbus har indtil videre afvist ideen om A380neo.

 

 

Relaterede artikler:

Marked for A380 skrumper

Airbus topchef: A380 er vigtig for fremtiden

Air France annullerer Airbus A380-fly

Første Airbus A380-ordre i to år