(Foto: Airbus)

Airbus: Størrelsen gør en forskel

Budskabet i en ny undersøgelse, som Airbus har fået udarbejdet, er klart. Bredden på flysæder spiller en afgørende rolle for passagerkomforten på lange flyvninger – imens sætter flyselskaberne flere smalle sæder i deres fly.

Den europæiske flyproducent Airbus har netop offentliggjort resultatet af en undersøgelse om passagerkomforten ved bredere flysæder. Resultatet er tilsyneladende klart: Flysæder med en bredde på 18 tommer (45,72 cm) er markant bedre for passagerkomforten på langdistancefly end flysæder med en sædebredde på 17 tommer (43,18 cm). Undersøgelsen har Airbus fået lavet hos London Sleep Centre.

Airbus er i forbindelse med offentliggørelsen af rapporten ude med riven efter ærkerivalen, Boeing, der foruden Airbus er eneste producent i verden af langdistancefly.

I en pressemeddelelse om undersøgelsen bliver der ikke lagt fingre imellem, oghos Airbus hævder man hårdnakket, at man altid har opretholdt en standardsædebredde på 18 tommer i langdistanceflyenes økonomiklasseindretning. Modsat er ”andre producenter” ifølge Airbus gået på kompromis med passagerkomforten ved at sætte 17-tommersæder i flyene.

“Hvis ikke flyindustrien tager stilling nu, risikerer vi at sætte fremtidens passagerkomfort på spil,” lyder vurderingen fra Kevin Keniston, chef for passagerkomfort hos Airbus.

”Der er en voksende gruppe af kvalitetsbevidste passagerer, som ikke er klar til at acceptere 17-tommersæder på langdistanceruter. De vil vælge de flyselskaber, som tilbyder bedre sædekomfort,” tilføjer Kevin Keniston.

Smalle sæder på Airbus-fly
Imidlertid er der meget lidt, som peger på, at Airbus’ undersøgelse vil blive mødt med begejstring blandt luftfartsselskaberne. Ifølge The Wall Street Journal har flyselskaberne over hele verden travlt med at kile flere sæder ind i kabinerne for på den måde at øge indtægtsmulighederne.

Eksempelvis er standardindretningen på en Boeing 777’er ni 18-tommersæder per række på økonomiklasse. Imidlertid er ti 17-tommersæder per række foretrukket i dag. Omkring 70 procent af alle Boeing 777-300-fly blev sidste år leveret med ti sæder per række mod 15 procent i 2010.

Det er denne udvikling, som Airbus langer udefter med sin undersøgelse. Flyproducenten skal dog passe på, at den ikke kommer til ”at kaste med sten, når man selv bor i glashus”. Det er nemlig også Airbus-langdistancefly, som flyselskaberne vælger at ændre indretningen på.

Eksempelvis finder man hele ti flyselskaber i verden, som har indrettet deres Airbus A330-fly med ni sæder, hvilket kun tillader sæder med en bredde på 16,7 tommer (42,41 cm). Ligeledes arbejder Emirates på at sætte 17-tommersæder i deres Airbus A380-fly, hvilket giver plads til elleve i stedet for ti sæder per række.

Ser man på det nye Airbus A350-fly, har Airbus da også valgt at lade det være op til kunderne, om de vil have ni eller ti sæder i bredden. Ifølge Airbus giver ni sæder per række plads til sæder med en bredde på 18 tommer. Således bliver pladsen unægtelig mere trang med ti sæder i kabinen på A350’eren – hvor kabinen tilmed er 26 centimeter smallere end Boeings 777’er.

Erfaringer fra salgsstatistikerne på Boeings 787’er – der tilbydes med otte eller ni sæder i bredden – viser, at 90 procent af alle ordrer bliver gennemført med ni sæder og de smallere 17-tommersæder frem for den mere rummelige indretning med otte sæder per række.