Alsie Express går fra minus til plus

Alsie Express, der flyver mellem Sønderborg og København, har vendt et underskud på 12,7 mio. til et overskud på 590.000 kroner som følge af passagerfremgang.

I kølvandet på Cimber Sterlings konkurs i 2012 arbejdede lokale kræfter på Als ihærdigt på at etablere en bæredygtig flyrute til København. Dette selvom Danish Air Transport allerede på Cimber Sterlings konkursdag begyndte at flyve på ruten mellem Sønderbog og København.

Siden den 17. juni 2013 har Alsie Express betjent ruten mellem Sønderborg og København. Alsie Express er et datterselskab af flymanagement-virksomheden Air Alsie, og de to ATR72-500 fly, der benyttes på ruten lejes af Alsie Express fra Danfoss-fonden, der er retsmæssig ejer af flyene.

Nu foreligger resultatet for andet regnskabsår i Alsie Express, og det er god læsning for ejerne. Fra 1. maj 2014 til 30. april 2015 er det lykkedes at vende et underskud på 12,7 mio. kroner til et overskud på 590.000 kroner.

Alsie Express oplyser ikke længere nettoomsætningen i årsrapporten. I 2013/14 regnskabsåret var omsætningen på 32,5 mio. kroner, men i den seneste årsrapport fremgår blot et dækningsbidrag i underkanten af en million kroner.

“Vi havde mange opstartsomkostninger til systemer og træning det første regnskabsår, ligesom den første måned var præget af konkurrence med lidt færre passagerer. Sidenhen har vi justeret på udbuddet af flyvninger samt udbudte billetter i de laveste priskategorier,“ forklarer administrerende direktør Henrik Therkelsen fra Alsie Express til CHECK-IN.dk.

Venter 10 procent vækst
I 2014 transporterede Alsie Express 55.976 passagerer på ruten mellem Sønderborg og København, hvilket var en vækst på 35,8 procent i forhold til året før. Dermed er man ved at være tilbage på niveauet før Cimber Sterling-konkursen.

I 2009 var der eksempelvis 58.306 passagerer på Sønderborg-ruten, mens tallet i 2010 og 2011 var omkring 70.000. Men det var også i de år, hvor Cimber Sterling transporterede op til 10.000 passagerer årligt, som reelt var egne ansatte, der skulle frem og tilbage til flyvninger fra basen i Københavns Lufthavn.

Hos Alsie Express forventer man da også en solid vækst fremadrettet.

“Målsætningen for det kommende år er en vækst på mindst 10 procent. Det anser vi for at være inden for rækkevidde, blandt andet efter, at vi har indgået en interline-aftale med SAS og har flere andre aftaler på vej,“ vurderer Henrik Therkelsen.

At konkurrencen er hård er man klar over hos Alsie Express. Ved etablering af Sønderborg-motorvejen fra Kliplev i foråret 2012 blev tilgængeligheden til Sønderborg Lufthavn reelt forbedret, men samtidig blev det også nemmere og hurtigere at køre væk fra området til konkurrerende lufthavne i Hamborg og Billund.

“Vi kan ikke lukke øjnene for, at der sker noget omkring os. I Cimber-tiden var der knapt så mange udenrigsforbindelser fra Billund Lufthavn. Vi får samtidig bedre fat i det nordtyske marked, men det er stadig en udfordring for os, da der er mange vaner, der skal ændres,“ fastslår Alsie Express-direktøren.

Henrik Therkelsen har da også fået god hjælp i bestyrelsen til sparring omkring de kommercielle tiltag.Udover Jens Østerlund Jensen, der er indehaver af og administrerende direktør for moderselskabet Air Alsie, er der i bestyrelsen også solid luftfartskompetence. Der er tale om tidligere SAS-direktør Niels Henrik Hansen samt Lone Koch, der er datter af den afdøde Cimber-grundlægger Ingolf Nielsen, samt tidligere direktør i Cimber Air.