Karup Lufthavn (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Alternativet vil brandbeskatte indenrigsflyvninger

Finanslovsforslaget fra Alternativet indbærer en 80 kroners klimaafgift på flyrejser, og Enhedslisten bakker op om forslaget.

Den grønne profil, som Alternativet lægger for dagen i sin politik, skal frem mod 2020 hjælpes på vej af en 28 milliarder kroner stor investering. Investeringen er et væsentligt omdrejningspunkt i partiets finanslovsforslag, hvor pengene skal komme fra blandt andet flyrejser.

“Billige flyrejser er dyrt for klimaet og giver et stort minus på den grønne bundlinje. Alternativet foreslår en klimaafgift – i form af en passagerafgift – på 80 kroner per flyvning fra danske lufthavne. Hvis afgiften har den ønskede effekt, vil antallet af flyvninger falde til gavn for klima og miljø,” skriver partiet i sit udspil finansloven.

Klimaafgiften på flyrejser skal ifølge Alternativet indbringe 2,8 mia. kroner i perioden 2017-2020.

22 procents prisstigning
80 kroner per flyvning fra danske lufthavne vil være en beskeden merpris på op til 4,2 procent for at flyve til New York, hvor priserne starter fra 1919 kr. for en returbillet.

Derimod vil klimaafgiften ramme dobbelt på indenrigsruterne.

I dag koster den billigste billet mellem København og Aalborg 998 kroner for en returbillet, imens turen til Bornholm kan gøres for 738 kroner retur. Toppet op med en klimaafgift på 80 kroner per flyvning vil det de facto betyde prisstigninger på de billigste på billetter på 16 og 22 procent på henholdsvis København-Aalborg og København-Bornholm.

Burde blive klogere
Hos Danish Air Transport (DAT), der flyver ruterne København-Rønne og København-Karup er selskabets administrerende direktør frustreret over, at Alternativet hiver den gamle traver, passagerafgiften, op af mølposen.

”Det er klokkeklart, at politikerne burde være blevet klogere – det er de blevet i andre lande. Det er ødelæggende for livet i Udkantsdanmark at indføre sådan en afgift,” siger Jesper Rungholm administrerende direktør i DAT til CHECK-IN.dk.

Han peger på, at det er lavprisbilletterne, der danner grundlaget for, at DAT kan flyve de mange afgange, som gør det nemt at komme til og fra landets yderste bastioner.

”Det, der bærer ruten, er frekvenser, og grundlaget for frekvenser er lavprisbilletterne. Fjerner du dem, fjerner du grundlaget for ruterne,” siger Rungholm og tilføjer:

”Hvis Alternativet vil forbeholde indenrigsflyvninger for de velstillede og rige, så er en passagerafgift vejen frem – det er bare ikke det, hvad jeg har forstået, Alternativet står for.”

Svag opbakning
Foreløbigt er opbakningen til Alternativets forslag begrænset til Enhedslisten. Det fremgår af en rundspørge blandt partierne, der i de seneste år har været fortalere for passagerafgifter på flyrejser.

”Det (forslag om passagerafgift, red.) vil vi bakke op om – det har ikke ændret sig siden vi selv foreslog det,” siger Henning Hyllested til CHECK-IN.dk.

Enhedslisten frembragte forslaget i 2012, efter at S-R-SF regeringen begravede forslaget i foråret samme år, da De Radikale var lunke på idéen.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra SF, men spørger man hos det forhenværende regeringsparti Socialdemokratiet, kommer en passagerafgift ikke på tale:

”Det er ikke noget, vi støtter. Vi er bange for, at en passagerafgift vil gå hårdt ud over både internationale- og indenrigsruter med færre afgange til følge og derved skade forbindelserne,” siger partiets transportordfører Rasmus Prehn.

”Der er allerede en vis gang i udviklingen af flytyper og brændstof, og branchen selv er optaget af miljøspørgsmålet med grønne landinger osv. Hvis der skal laves en økonomisk regulering, bør det gøres international, så det ikke skader Danmark.”

 

Relaterede artikler:

Ny afgift kan betyde tab af 1,2 mio. flypassagerer i Norge

Norge vil indføre ny afgift på flyrejser

Miljøgevinst af nye fly snigløbes af vækst

Dansk Luftfart: Afgift vil være pind til indenrigsflyvningens ligkiste