Kø ved check-in automater i Baltimore-Washington International Airport. (Foto: @PoorRobin)

Amadeus-fejl skabte flyforsinkelser

En omfattende netværksfejl hos IT-giganten Amadeus skabte torsdag flyforsinkelser over hele verden.

Luftfarten har vist sig at være meget sårbar i forhold til IT-systemer. Det oplevede man blandt andet i slutningen af maj, da British Airways måtte aflyse samlet 725 flyvninger over tre døgn efter et omfattende IT-nedbrud.

SAS og mange andre flyselskaber blev torsdag formiddag ramt af et omfattende netværksfejl hos GDS-virksomheden Amadeus IT Group. Det gik blandt andet ud over Altéa-systemet, der benyttes til  boarding og check-in af passagerer, hvilket skabte problemer lige fra Baltimore i vest til Tokyo i øst.

Selvom selve netværksfejlen kun varede omkring 15 minutter, fik det mange følgevirkninger. Først ved 15-tiden kunne Amadeus melde ud, at systemerne var kommet op at køre igen efter den omfattende fejl, der skabte lange køer i mange større lufthavne. Indtil da havde den Madrid-baserede IT-virksomhed været tavs om årsager og virkninger af nedbruddet.

“Amadeus kan bekræfte, at vores systemer er blevet genoprettet og atter fungerer normalt. I løbet af formiddagen oplevede vi netværksproblemer, der forårsagede forstyrrelser af nogle af vores systemer. Som følge heraf oplevede kundernes også afbrydelser i visse systemer. Vores tekniske team gik straks i gang med at identificere årsagen til problemet for at afbøde virkningerne for kunderne. Amadeus beklager ulejligheden for kunderne,” hedder det i en meddelelse fra Amadeus IT Group.

Forsinkede 24 KLM-flyvninger
Et af de mange flyselskaber, der blev ramt var KLM, der omkring middagstid så sig nødsaget til at udsende en erklæring om IT-problemerne.

“Der er i øjeblikket en netværksfejl i det globale Amadeus computersystem, der bliver brugt af KLM og andre flyselskaber. Fejlen har konsekvenser for alle Amadeus-brugere inklusiv KLM og Air France. På grund af fejlen fungerer KLM´s bookingsystem ikke i øjeblikket som det skal, og der er også problemer med at ombooke passagerer. Tidligere problemer i relation til check-in er nu blevet løst, og indtil videre er 24 flyvninger blevet forsinket som en konsekvens af dette,” skriver KLM i en pressemeddelelse.

Overalt i verden store lufthavne var der torsdag rapporter om forsinkelser og lange køer som følge af netværksfejlen. Det var blandt tilfældet i de to store London-lufthavn samt i Amsterdam, Paris-CDG og Zürich, men der er også rapporter om relaterede forsinkelser i Baltimore, Doha, Hong Kong, Johannesborg, Melbourne, Tokyo-Haneda og Singapore.

Samlet er 125 flyselskaber over hele verden tilkoblet Amadeus.

 

Relaterede artikler:

BA-topchef undskylder

SAS-hjemmesider i sort

Successfuld SAS-migration fra ResAid til Altéa