American Airlines Boeing 757-200 (Foto: Venkat Mangudi | Creative Commons 2.0)

American Airlines vender tilbage til Norden

Oneworld-selskabet American Airlines vil fra den 7. juni næste år udfordre Icelandair og WOW air på ruten mellem Dallas og Reykjavik, og der er udsigt til et regulært blodbad.

I dag er der ingen flyvninger mellem Dallas/Fort Worth og Reykjavik på Island, Men det bliver der lavet godt og grundigt om på næste år, hvor hele tre flyselskaber vil flyve mellem millionbyen i Texas og vulkanøen i Nordatlanten.

Dermed bliver der travlhed med at bage de traditionelle ruteåbningskager, der præsenteres når en ny rute indvies. I løbet af tre uger skal repræsentanter fra Dallas/Fort Worth International Airport klippe snore og servere kager i forbindelse med tre på hinanden følgende ruteåbninger til Keflavik International Airport nær Reykjavik.

Tre selskaber på en rute
American Airlines har netop meddelt, at selskabet fra den 7. juni etablerer sig på ruten mellem Dallas/Fort Worth og Keflavik med én daglig afgang. Dermed bliver Reykjavik den første langdistancedestination fra Dallas med tre konkurrerende flyselskaber, da Icelandair og WOW air allerede har meldt deres ankomst.

Den nye rute med American Airlines vil blive betjent med 176 sæders Boeing 757-200 med lie-flat Business Class-sæder inklusive Casper-sengetøj og amenity kits fra Cole Haan. Flyet vil være indrettet i en treklasses konfiguration med 16 sæder på Business Class, 52 i Main Cabin Extra samt plads til 108 passagerer i Main Cabin.

“Reykjavik er blevet en meget populær fritidsrejsedestination og vi ser frem til at give vores kunder muligheden for at opleve Islands unikke landskab med gejsere, vulkaner og varme kilder gennem vores nye direkte rute næste sommer,” siger Vasu Raja, der er direktør for netværks- og ruteplanlægning hos American Airlines.

Brug for europæisk fødetrafik
American Airlines vil flyve ruten fra den 7. juni til den 27. oktober men det er tvivlsomt, om det amerikanske oneworld-selskab vil være i stand til at fylde flyene med lokale passagerer. Godt nok oplever Island et sandt turistboom, men der er ikke overnatningskapacitet til så mange ekstra passagerer, som i disse år valfarter til øen.

Derfor vil American Airlines være nødt til at gøre brug af samarbejdspartnere som British Airways, Finnair og Iberia, så det vil være muligt at skabe attraktive flyforbindelser mellem Keflavik-lufthavnen og større byer i Europa som eksempelvis London, Helsinki og Madrid, så mulighederne i transfertrafikken kan udnyttes.

Udsigt til blodbad
Netop europæiske føderuter er varemærket for WOW air og Icelandair, der også åbner ruten mellem de to byer. WOW air etablerer sig den 23. maj 2018 med tre flyvninger ugen med 338-sæders Airbus A330-300 fly. På tilslutningsflyene til København og andre europæiske byer benyttes primært fly af typerne Airbus A320/321.

Icelandair vil indlede beflyvningen af Dallas Fort Worth (DFW) International Airport den 30. maj 2018. Der flyves fire gange om ugen med de velkendte Boeing 757-200 fly, der har plads til mellem 171 og 183 passagerer afhængig af version.

Med en samlet ugentlig kapacitet på omkring 6.000 flysæder mellem de to byer er der lagt op til en veritabel luftkrig, der kan ende i et blodbad, hvor et eller flere af selskaberne må trække sig.

 

Relaterede artikler:

Icelandair annoncerer Dallas-rute

Første nordiske flyrute til Dallas

American Airlines tilbage til Norden

American Airlines etablerer rute til Norden