Amerikanere åbner nye Europa-ruter

American Airlines og Delta Air LInes har tilsammen seks nye Europa-ruter på vej i 2017.

Til maj næste år kommer der yderligere seks fly på ”motorvejen” over Atlanterhavet mellem USA og Europa. For mens selskaber fra både Nordamerika og Asien melder om mindre interesse for at rejse til Europa, så går de to store amerikanske flyselskaber Delta Air Lines og American Airlines den anden vej.

Den 5. maj åbner American Airlines således tre nye ruter med daglig betjening. Den første rute er mellem Chicao O’Hare og Barcelonas El Prat-lufthavn, som selskabet vil betjene med Boeing 787-8 Dreamliner-fly. De to andre ruter udgår fra American Airlines’ superhub i Dallas Fort Worth til Amsterdam og Rom. De to ruter vil blive betjent med henholdsvis Boeing 767-300ER og Boeing 777-200ER fly.

Flest irske efterkommere
20 dage senere – den 25. maj – er det Delta Airlines, der åbner tre nye daglige Europa-ruter. Den første er en rute mellem Boston og Dublin, som vil blive betjent med Delta Air Lines’ single-aisle Boeing 757-200 fly. Flere andre selskaber flyver allerede i dag mellem den by i USA med nok flest irske efterkommere og Irlands hovedstad.

Desuden genåbner selskabet to ruter. Den ene er en rute mellem New Yorks John F. Kennedy-lufthavn og Berlin Tegel-lufthavnen, som blev lukket i september 2001 efter terrorangrebene mod USA og det efterfølgende dyk i flytrafikken til og fra USA. Ruten fra ”The Big Apple” til den ene af den tyske hovedstads to hårdt pressede og slidte lufthavne vil blive betjent med Boeing 767-300ER fly.

Den anden genåbning er mellem New York John F. Kennedy-lufthavnen og Lissabon. En rute som Delta Air Lines fløj sidste gang i november 1995. Efter mere end 21 år vender selskabet tilbage med et Boeing 757-200 fly.

Sommerruter genåbner ikke
Det hele er dog ikke fryd og gammen. American Airlines har således annonceret flere rutelukninger. Både midlertidige og permanente lukninger. I vinteren 2016/17 lukker American Airlines således midlertidigt tre ruter mellem USA og Europa. Fra Philadelphia lukkes ruten til Frankfurt fra 30. oktober til 5. april. Fra Chicago til Paris Charles de Gaulle-lufthavnen lukkes ruten fra 5. til 13. december og igen fra 10. januar til 25. marts 2017. Og endelig så holdes ruten mellem New York JFK-lufthavnen og Manchester lukket mellem 9. januar og 29. marts 2017.

Desuden vil den nuværende rute mellem New York JFK og Birmingham blive lukket ned den 6. januar, mens tre sommerruter ikke genåbner i sommeren 2017. Det er American Airlines’ ruter fra Chicago O’Hare til Düsseldorf, fra Philadelphia til Bruxelles og fra Philadelphia til Zürich.

American Airlines flyver ikke til Københavns Lufthavn, mens Delta Air Lines flyver omkring fire måneder i sommerhøjsæsonen mellem New York JFK-lufthavnen og CPH.

 

 

 

Relaterede artikler:

American Airlines giver CPH en kold skulder

Delta genåbner Bruxelles-rute

 

x

Læs Også

Schiphol større end Paris-Charles de Gaulle

September var den tredje måned i 2017, hvor der var flere passagerer i Amsterdam-Schiphol lufthavnen end i Paris Charles de Gaulle, der er Europas næststørste lufthavn.

Ryanair indsætter 12 ekstrafly til Irland-fodboldkampe

I perioden fra 10. til 15. november indsætter Ryanair 12 ekstra flyvninger mellem Dublin og København, så danske og irske fodboldfans kan komme frem og tilbage.

SAS opruster på Berlin-ruter

I kølvandet på airberlins kollaps indsætter SAS i vintertrafikprogrammet op imod 200 ekstra afgange på Berlin-ruterne fra København og Stockholm.

Tredje daglige KLM-rute til New York

Fra slutningen af marts næste år bliver det muligt at flyve med KLM´s Dreamliner til New York-JFK som en tredje daglig frekvens fra Schiphol-lufthavnen.

Islændinge kæmper om Dublin-trafik

WOW air får følgeskab af Icelandair, der 8. maj næste år åbner en ny rute mellem Dublin og Keflavik for at dæmme op for Norwegians direkte USA-ruter fra Irlands største by.

Nordiske konkurrenter glæder sig over airberlin-exit

Airberlins exit fra det transatlantiske marked kaster ekstra passagerer af sig og skaber nye muligheder for både SAS og Icelandair.