Analyse: Øget personalisering af forretningsrejser

Forretningsrejser og hotelbesøg bliver mere og mere personaliseret og skræddersyet til den enkelte rejsende, viser ny analyse.

På trods af regionale markedsudsving er forventningen, at fly- og hotelpriser på globalt plan i gennemsnit forbliver stabile i resten af 2017. Det viser en analyse af nylige prissætningstendenser fra konsulentvirksomheden Advito, der tilhører det globale erhvervsrejsebureau BCD Travel.

Rejse- og indkøbschefer bruger fremskrivningen af forventede priser til at benchmarke succes i forhold til KPI’er og således styrke deres leverandørforhandlinger- og budgettering.

Analysen viser også, at den globale luftfart voksede med syv procent i løbet af det første kvartal af 2017 i forhold til samme kvartal sidste år, og priser kan langsomt stige i den sidste halvdel af året.

Nemmere at udføre
I et forsøg på at forbedre indtjeningen fra de rejsende, er flyselskaber begyndt at introducere virksomhedsprogrammer, der gælder for alle rejsende medarbejdere i en virksomhed. Fordele kan være højere prioritet ved boarding, sikkerhed for at blive ombord ved overbooking på flyet og prioritet ved ombooking på grund af ændringer.

“Personalisering er også på vej. I takt med at rejseteknologifirmaer muliggør marketingplatforme, og erhvervsrejsebureauer ansætter analytikere, bliver tydeligheden af fordelene for forretningsrejsende i virksomhedsprogrammer og levering af personaliserede tilbud nemmere at udføre,” siger chefkonsulent Olivier Benoit fra Advito.

Hoteller har det sværere
Den globale hoteludvikling forventes at forblive uændret i forhold til Advitos seneste analyse i september sidste år. Disse tendenser sker i en verdensøkonomi, hvor væksten forventes at forblive omkring 2,6 procent på trods af regionale udsving.

På grund af et fragmenteret udbud har hoteller det sværere end flyselskaber, når det kommer til at standardisere værdiskabende fordele i pakkeløsninger. De hviler imidlertid ikke på laurbærrene.

“Nogle tilbyder gratis drinkkuponer og gavekort til hotellets faciliteter. Andre tilbyder kundedage og -oplevelser såsom ølsmagning på lokale bryggerier. Progressive rejseansvarlige bør søge disse ekstra fordele, når de forhandler med leverandører, så de kan tiltrække flere rejsende til hoteller, der tilføjer den største værdi til deres samlede rejseprogram,” siger Marwan Batrouni, der er chef for Advitos hotelkategori.

Tilfredsstille egne forventninger
Konsulenthuset har desuden konstateret et gradvist – men mærkbart – skift i tilgangen til håndtering af forretningsrejser fra et fokus på omkostninger til et fokus på rejsende. Virksomhedernes rejseansvarlige har nemlig fundet ud af, at det er umuligt at opnå størst mulig besparelse og rejseeffektivitet uden støtte fra virksomhedens rejsende.

“Rejsende vil uundgåeligt foretage de købsbeslutninger, som de mener, er nødvendige for at tilfredsstille deres egne og virksomhedens forventninger til deres forretningsrejser,” siger vicedirektør Lesley O’Bryan fra Advito og fortsætter:

”Ved at arbejde med en rejsepolitik, der identificerer de mest værdifulde og mindst generende ændringer i rejseadfærd og efterfølgende implementere målrettede digitale marketingkampagner til at overbevise rejsende om at ændre denne adfærd, kan virksomheder minimere en lang række mindre omkostninger ved de individuelle rejsebeslutninger. Og når disse lægges sammen, vil det overstige værdien af de mere traditionelle rejsepolitikker, uden at det påvirker oplevelsen negativt.”

 

Relaterede artikler:

Forretningsrejser med enkelthed og kontrol

Moderate prisstigninger på erhvervsrejser i 2013

Syv gode råd der minimerer rejseomkostningerne

Højtlønnede mænd flyver mest