Analytiker: Banker har ikke lyst til at låne SAS penge

På trods af omfattende rationaliseringer i SAS, er bankerne stadig ikke interesseret i at låne selskabet penge. Det er et nyt obligationslån udtryk for, mener en analytiker.

Selvom SAS er i mål med langt de fleste tiltag i den store 4Excellence Next Generation-spareplan, som blev fremlagt i november sidste år, så har det ikke øget lysten hos SAS’ banker til at låne selskabet penge. Det vurderer senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank på baggrund af, at SAS har optaget et obligationslån på 261 mio. kroner i en såkaldt ”private placement” uden om selskabets normale bankforbindelser.

”Det er et udtryk for, at SAS er nødt til at bruge andre veje til at skaffe kapital. Bankerne har tydeligvis stadig smækket pengekassen i,” fastslår Jacob Pedersen.

Han peger på at SAS er nødt til at skaffe penge i takt med at gamle lån udløber. Det indgik ikke i 4Excellence Next Generation-planen, at lånet skulle optages.

Større tillid til SAS
Spørger man SAS selv, så er det nye lån et udtryk for at banker og det øvrige kapitalmarked har fået større tillid til SAS.

”Det skal ses som et udtryk for større tillid til SAS i kapitalmarkedet. Vi har fået adgang til kapitalmarkedet på en måde, som vi slet ikke havde i efteråret sidste år,” påpeger Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS.

Det handler blandt andet om at det nye lån er mere favorabelt end nogle af SAS’ gamle lån. Og derfor har det været hensigtsmæssigt at lave denne ”låneomlægning”.

Stolen for døren
I november sidste år satte SAS’ otte bankforbindelser luftfartsselskabet stolen for døren og forlangte at en lang række rationaliseringstiltag blev sat i søen som betingelse for, at bankerne ville forny SAS’ kreditfaciliteter.

Det mest omtalte initiativ var indgåelsen af nye ændrede arbejds- og lønaftaler med selskabets flyvende personale, der er organiseret i hele otte forskellige fagforeninger. Det kom på plads den 19. november efter flere dages dramatiske maraton-forhandlinger og en konkurstrussel hængende over hovedet på selskabet. Efterfølgende har selskabet gennemført en lang række andre rationaliseringstiltag og frasalg.

Blandt andet er det norske regionalflyselskab Widerøe blevet solgt fra, ligesom SAS har indgået en aftale med handling-giganten Swissport om at arbejde for, at Swissport på sigt overtager SAS Ground Handling.