Annoncørflugt lukker SAS-magasin

Magasinet EuroBonus Traveler, der blev lanceret i 2005, er udkommet for sidste gang. Annoncørerne har forladt det trykte medie.

Omkring 200.000 SAS EuroBonus-kunder kommer fremover til at kigge forgæves i postkassen efter magasinet EuroBonus Traveler. Rejsemagasinet, der er udkommet siden 2005, lukker og slukker med den sidste udgivelse, der i denne uge nåede ud til læserne.

SAS har haft DG Communications i Stockholm og selskabets skandinaviske datterselskaber til at stå for produktionen, der har omfattet fire årlige udgivelser. Det har samtidig været DG Media, der har haft ansvaret for annoncesalget, der skulle bære en del af økonomien bag magasinudgivelsen. Men annoncemarkedet svigtede til sidst, hvilket fremgår af lederen i magasinets sidste udgave.

“Fra dette nummer lukker vi bogen og bestiller den sidste eksklusivt indbundne årgangsmappe til arkivhylden. Det bliver den tyndeste nogensinde. Det er ingen hemmelighed, at de så nødvendige annoncører forlader de trykte medier,“ skriver redaktør Martin Genberg i sin afskedshilsen til læseren.

Det er ifølge pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark ikke hele sandheden.

“Forklaringen er også, at vi har ønsket at reducere i mængden af kommunikation til vores kunder. Men det er korrekt, at det ikke længere er så lønsomt at udgive trykt materiale,“ siger pressechefen.

200.000 købestærke kunder
EuroBonus Traveler vil i fremtiden smelte sammen med Scandinavian Traveler, der er et kunde- og inflightmagasin, der er afløseren for det velkendte Scanorama, der tidligere lå i stolelommen på SAS-flyene. Scandinavian Traveler er ikke alene et magasin, idet det også vil blive understøttet af hjemmeside, web-tv, indhold på sociale medier samt nyhedsbreve.

Idéen med EuroBonus Traveler har oprindeligt været at formidle rejselyst- og viden, som har skullet inspirere sølv- og guldmedlemmerne i EuroBonus-programmet til at anvende deres optjente bonuspoint.

I Danmark har der været 45.000 modtagere af magasinet, mens det i Norge er gået ud til 50.000 samt 90.000 i Sverige.

Det er meget købestærke og attraktive læsere, der fremover må undvære EuroBonus Traveler. Hele 56 procent af læserne har en husstandsindkomst på mere end 800.000 kroner årligt, og hos hele 15 procent er husstandsindkomsten over 1,4 mio. kroner. Af samtlige 45.000 danske læsere bor 73 procent i villa, rækkehus eller gård, mens 73 procent af læserne har planer om at rejse på ferie i det kommende år.