Ansigtsgenkendelse i Helsinki Lufthavn

Finnair og Helsinki Airport er gået sammen om at teste ansigtsgenkendelse af passagererne.

I Stockholm Arlanda-lufthavnen er SAS lodret imod lufthavnens planer om fremskudt amerikansk pas- og toldkontrol, og i Københavns Lufthavn ligger SAS og lufthavnen i åben strid om antallet af landingsbaner og prisen for at lande i lufthavnen.

Så er der mere fælles fodslag i Helsinki Vantaa-lufthavnen i Finland mellem lufthavnen og den største operatør. Således har den statslige lufthavnsoperatør Finavia og flyselskabet Finnair netop sammen igangsat et forsøg med ansigtsgenkendelse ved check-in.

Testen skal gerne Finavia og Finnair information om anvendeligheden af ansigtsgenkendelsesteknologi i lufthavnssammenhæng og i forhold til de systemer og processer, som flyselskabet bruger. Finnair har derfor inviteret en gruppe på 1.000 hyppigt rejsende til at deltage i testen, startede tirsdag og løber frem til tirsdag den 23. maj.

”Ansigtsgenkendelsesteknologi kan give mulighed for at gøre check-in processen mere glidende set ud fra kundens synspunkt og eliminere behovet for boardingkort. Denne test vil give os information om anvendeligheden af ansigtsgenkendelsesteknologi til vores processer og den indvirkning det har på kundens oplevelse,” siger Sari Nevanlinna fra Finnair.

En større megatrend
De Finnair-kunder, som deltager i testen, bruger en testapplikation til at sende deres ansigtsportrætter til testsystemet. Ved check-in til deres fly vil kunderne bruge en særlig check-in desk, hvor ansigtsgenkendelsesteknologien er installeret. En kundeservicemedarbejder vil derefter kontrollere kundens rejseoplysninger og angive i testsystemet, hvis ansigtsgenkendelsen er vellykket.

”Vi ønsker at gøre flowet jævnere og involvere os i yderligere at udvikle kundeoplevelsen,” siger Heikki Koski, vicedirektør for Helsinki Airport, og fortsætter:

”Ansigtsgenkendelse er en del af den større megatrend af biometrisk genkendelse, og det vil muliggøre “Hænder i lommene”, hvor du ikke længere behøver rejsedokumenter. Når alle rejseoplysninger er digitaliseret, tager det mindre tid og er lettere at komme gennem lufthavnens kontrolpunkter. Sidste år testede vi ansigtsgenkendelse teknologi ved medarbejderens sikkerhedskontrol og resultaterne var meget opmuntrende,” siger Koski.

For meget ekstra mascara
British Airways indførte i april en lignende ansigtsgenkendelsesteknologi i nogle af de gates i London Heathrows Terminal 5, hvorfra British Airways sender sine indenrigsfly afsted. Frem til juni udrulles teknologien i alle gates til indenrigsflyvninger og herefter er det planen, at teknologien også skal bruges i de gates i Terminal 5, som benyttes af fly til internationale destinationer.

Passagererne starter med at få deres ansigter scannet allerede i sikkerhedskontrollen. Fremme ved gaten scannes ansigtet igen, og passageren lukkes igennem og ud til flyet – hvis der er et match. Så man skal ikke have lagt ansigtet i for alvorlige folder i terminalen eller taget for meget ekstra mascara på.

 

 

Relaterede artikler:

British Airways tilbyder automatisk boarding

Finner går hånd i hånd

x

Læs Også

Asien-trafikken vokser 20 procent hos Finnair

Finnair kom godt igennem juli, og alene på Asien-ruterne var der en en fremgang på 20 procent, hvilket sikrede flere end 200.000 passagerer på disse ruter.

Overhaler SAS og Norwegian på indtjening

Finnair har præsenteret et halvårsresultat før skat på 548 mio. kroner, og har således klaret sig bedre end SAS og Norwegian, der begge kom ud med store underskud.

Ny Finnair A350 med flere sæder

Finnair har fået leveret det første Airbus A350-fly med 336 sæder, hvilket er 13 procent flere end i de første ni fly af denne type.

Helsinki indvier ny finger

Ny finger med små vigtige detaljer skal styrke Helsinkis position som knudepunkt for flytrafikken mellem Europa og Asien.

Helsinki bedst forbundet i Norden

Københavns Lufthavn er Nordens suverænt største lufthavn - men ikke den med de bedste forbindelsesmuligheder.

Myldredtid i Finnair Lounge

ANMELDELSE: Finnair Lounge i Helsinki Lufthavn har et relativt højt niveau, men det kan være en hektisk og forvirrende oplevelse i myldretiden.